Jag och min (vuxna) dotter tänkte åka ett par dagar i mitten av juli på en miniresa för att besöka någon vacker, intressant trädgård någonstans i Sverige. Har kollat lite på Internet och bl a här på Odla
Men, det finns säkert mer att titta på och som man inte hittar så lätt!
Just nu är vi inne på att besöka Rottneros och bo i Sunne (Hotel Frykenstrand).
Vad säger ni? Är det ett gott val?
2004 besökte vi Kurrebo och Huseby.
Rottneros är vackert! I Sunne finns SPA-anläggning, rekommenderas... På vägen kan ni kolla in Karlstad Stadsträdgård. Inte superstort, men himla trevligt (mycket roliga träd).
rabalder
22-06-2005, 19:56
Botaniska i Göteborg älskar jag att gå i! där har du ju slottsträdgården också!
mamamaggan
22-06-2005, 21:00
Hört talas om Julita?
"Vid sjön Öljaren, är världens största museum (till ytan) och ligger 25 km NV om Katrineholm. Julita var under medeltiden kloster, därefter kungsgård och senare adelsgods.
Under 1900-talet skapades ett friluftsmuseum av den siste private ägaren, löjtnant Arthur Bäckström. Han donerade Julita till Nordiska museet, som sedan 1944 förvaltat godset.
Herrgården med alla sina byggnader; park, örtagård, torp, statarlängor och sina vidsträckta ägor visas sedan dess för allmänheten. "
Där finns en genbank för äpplen ( 65 sorter) ,massor med pioner m m.
Ligger väldigt vackert alldeles vid sjön. Tar flera , flera timmar att gå runt och titta på allt.
Sedan kan man åka till Örebro ( 7 -8 mil ) och gå runt i deras stadspark som fått pris för sina fina blomsteranläggningar. Övernatta i Örebro och på hemvägen åker ni in i Arboga och strosar runt i den gamla fina miljön. Efter ån ligger flera gamla fina gårdar med fina trädgårdar.