Full version: Trädgårdsutbildning
violina
Det är inte klokt! Jag har kommit in på Hvilans KY (=kvalificerad yrkesutbildning) Trädgård. Jag fick brevet idag, såg att det låg på köksbordet när jag vaknade. huh.gif Det tog säkert en timme innan jag vågade öppna det. Först satte jag på kaffe och pysslade lite, försökte intala mig att det inte spelade någon roll om jag blev antagen. Men det är klart att det hade spelat roll. Jag var (är) så trött på mitt nattarbete. Har alltid haft trista, tunga jobb inom kök och industri och satt mig själv i andra hand. Varit tillgänglig och ställt upp dygnet runt.

I våras fick jag nog och gjorde det jag alltid velat. Sökte en tvåårig trädgårdsutbildning. Min tid hade kommit. Är det en tidig 40-årskris eller. wub.gif
Det känns lite grann som om jag ska till att hoppa bungyjump. Herregud vad har jag gjort. Fjärilarna fladdrar för fullt. Det ska bli så suveränt skoj. Äntligen. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Rossi
Grattis! Ett stort steg som säkert kommer att ge dig mycket i retur!

Själv blir jag 40 i år. Undrar hur min kris kommer att te sig? Har inte märkt något än! smile.gif
Fredi
Grattis och lycka till!
fruberglund
Grattis vad roligt! Är själv lite sugen men det finns ingen här i närheten och med bebis på väg så är det inte aktuellt nu i alla fall...men drömmen finns kvar smile.gif
Caprice
Grattis!

Va kul!
Du gör helt rätt, det kommer säkert gå bra..

Caprice
Ewa L
Grattis från mig också. Underbart och höra om människor som vågar satsa på sin dröm. Tror aldrig du kommer att ångra det även om det skulle bli jobbigt bitvis.
Tropeden
Stort grattis! Kommer ihåg när jag blev intagen till min drömutbildning. Vilken lycka! rolleyes.gif
mulle
Trädgårdsutbildning, jag är avundsjuk...
Grattis!
Dessutom är det roligt att få ytterligare ett proffs till forumet!

(Jag fick aldrig någon 40-års kris. Och inte heller nu, då jag precis fyllt 50, verkar det gro några krisfrön - livet är bara kul!)

Mulle
carol
Grattis! smile.gif Kommer du inte att ångra. wub.gif

Det var en kille på mitt jobb som slutade nu i vintras för att byta branch helt och hållet. Han fyllde 40 nu i maj. smile.gif tongue.gif Han trivs bra på sitt nya jobb.
Ciczi
Grattis, vad roligt.

Själv ska jag läsa till trädgårdsingenjör i Alnarp (om, när, jag kommer in. börjar i januari 2006)

Ciczi
Madeleine1
Ååååh! Grattis! Jag skulle också vilja plugga... Bor i Strängnäs med familj, så jag skulle vilja hitta vettig trädgårdsinriktad utbildning i hyfsad närhet... Någon som har tips?
Reserv
Grattis och ett stort Lycka till . Jag har varken haft tid för 40 eller 50 årskriser, barn, jobb och trädgården har fått tiden att gå utan kriser. rolleyes.gif
nina L
CITAT (violina @ 22-06-2005, 20:05)
I våras fick jag nog och gjorde det jag alltid velat. Sökte en tvåårig trädgårdsutbildning. Min tid hade kommit. Är det en tidig 40-årskris eller. wub.gif

Jag skulle snarare kalla det förnuft! biggrin.gif Att gör anågot bra för sig själv är moget och klokt! jag försöker utbilda mig själv till trädgårdsmästare/ designer men kan inte komma in på skolor för jag har inte behörighet. men läser allt jag kommere åt....

Grattis och LYCKA TILL biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Madeleine1 @ 23-06-2005, 22:39)
Ååååh! Grattis! Jag skulle också vilja plugga... Bor i Strängnäs med familj, så jag skulle vilja hitta vettig trädgårdsinriktad utbildning i hyfsad närhet... Någon som har tips?

Säbyholms naturbruksgymnasium tror jag är den trädgårdsskola som ligger närmast (ligger i upplands bro) jag hade klasskamrater som pendlade från strägnäs varje dag när jag gick Komvuxutbildningen där. Det är visserligen ganska långt men det är många elever som har lika lång restid som går där. Säbyholm har både vanlig gymnasieutbildning + komvux + KY inom trädgårdsområdet.

http://www.sabyholm.se/
Madeleine1
Tack för tipset! Såg att de har nästa start på KY-utbildningen januari 2006, så jag har en stund på mig att fundera innan ansökningstiden går ut.
De kör fn en liknande utbildning i Enköping, men senaste jag hörde var att de inte kommer att fortsätta med den. sad.gif
ThomasJ
Såg också den där 2åriga KY-utbildningen. smile.gif
Har funderat rätt länge om man skall 'omskola' sig, är grafiker nu.. rolleyes.gif

Skall i alla fall be att få info om kursen.

Tack för tipset Åsa. wub.gif

/Thomas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon