|
Planterade ett Esperens Herre i våras, som aldrig tog sig. Har växtgaranti på det och ska nu få ett nytt. Har blivit rekommenderat Esperens Herre men läste strax därefter i Allt om Trädgård att man ska akta sig noga för den sorten.... Vad ska jag tro på? Ge tips på bra päronsort. God och frisk! Zon 3.
Ophelia
22-06-2005, 19:35
Jag tycker personligen om Göteborgs Diamant men hederliga Gråpäron får mig att tänka på min barndom med magen full av goda päron och magknip.
CITAT (ejjan @ 22-06-2005, 20:26) Har blivit rekommenderat Esperens Herre men läste strax därefter i Allt om Trädgård att man ska akta sig noga för den sorten.... Vad ska jag tro på?  Den artikeln har jag missat i Allt om Trädgård. Varför skulle man akta sig för Esperens Herre? Vi har Esperens Herre ...... och Augustipäron.
Jag har också hört negativt om EH, minns ej heller varför. Tack och lov har inte mitt träd läst det. Har Esperens Herre, Konference och ytterligare två sorter (en troligtvis Göteberg Diamant) som jag ej fått artbestämda ännu. De är spaljerade på en södervägg och ger just i år mängder av frukt trots att jag klippte ner mycket hårt på sensomaren. Bilden är tagen förra våren:  Och vid skörd:  Går knappt att se husväggen!  Goda päron är de allihop. Synd bara att hållbarheten är förhållandevis kort och man inte kan göra så mycket av dem. (?!)
Jan af Lisö
23-06-2005, 07:42
I Zetas katalog är det Carola och Clara Friijs somm har tre plus, altså det högsta betyget. Esperens Herre har två plus, det näst högsta betyget.
Nackdelen med Gråpäron är att det tar mycket lång tid innan trädet börjar ge frukt.
Ophelia
23-06-2005, 08:34
CITAT (Rossi @ 22-06-2005, 20:44) CITAT (ejjan @ 22-06-2005, 20:26) Har blivit rekommenderat Esperens Herre men läste strax därefter i Allt om Trädgård att man ska akta sig noga för den sorten.... Vad ska jag tro på?  Den artikeln har jag missat i Allt om Trädgård. Varför skulle man akta sig för Esperens Herre? Vi har Esperens Herre ...... och Augustipäron. Jo det stod att en del päronsorter är mer mottagliga för framförallt päronskorv. De som är mycket mottagliga är: Bonne Louise, Clapps favorit, Esperens Herre, Herzogin Elsa, Noveau Poiteau. Måttlig mottagliga: Clara Frijs, Gårpäron, Packham. Friska: Conference, Göteborgs Diamant, Beurré Giffard, Ingeborg, Carola, Charneau, Hovsta, Fritiof, Augustipäron, Greve Moltke, Colorée de Juillet, Lybecksbergamott, Påskpäron, Skånskt Sockerpäron.
Bortsett från att ta hänsyn till zon (en del päron-sorter går ju inte speciellt högt) måste man ju också lite hålla reda på vilka som befruktar vilka. Men ni kanske har lite olika sorter i trädgårdarna omkring?
Ewa L - vilken härlig spaljé!!! Fantastiskt när den blommar, måste vara paradisiskt när den bär dignande frukter.
Konservera dem! Koka glasburkar och lock i 20 min så slipper du använda konserveringsmedel. Koka upp sockerlag, lägg i klyftor i det heta vattnet och häll det hett i de heta burkarna. Låt 1 cm luft vara kvar i burken, ställ dem upp och ned att svalna. Detta är en liten operation med handskar, eftersom allt bör vara hett när man hanterar det.
På detta finns oändliga varianter där man också lägger ned lite mer tid. Fina julklappar är skalade päron där man behåller stjälken, låter dem sjuda en liten stund med sockerlagen innan man hller allt på burk. Och så att stoppa ingefära, lingon, kanelstång eller nejlika i spadet också förstås.
Ju mjukare päron desto mindre tid i hett vatten. Mina mjuka augustipäron lägger jag direkt i de heta burkarna och häller på lagen. Det räcker för att få dem mjuka.
Bor i tätbebyggt område och antar att det funkar, nåt träd som det ska pollineras med borde ju finnas i närheten... Eller har jag fel  Hoppas på det iallafall´, för jag har inte plats för så många fler träd...
Kom på det  Man sätter ju ympar såklart, så det funkar med pollineringen! Verkar som att man vågar sig på Esperens Herre trots allt. Gråpäronymp får det bli å nåt mer...
Antingen är päron populära bland bin och flugor, eller så är de lättpollinerade för jag beskär enstaka träd på landsbygden och ett träd mitt inne i city som alltid har päron.
Och sedan kan man alltid som du säger, själv ympa in fler sorter. Eller sätta en spaljé vid sidan och römma om att den ska bli lika fin som Ewas här. Finns en annan på forumet som brukar visa en bild av sin mindre, mycket välbeskurna päronspaljé också. Vilka hussmycken!
Kakaduan
29-06-2005, 09:36
Har själv ett stort gråpäronträd som då och då ger rejält med frukt. Tycker dock inte de är goda! För kvalmigt söta och med tjockt beskt skal.
På sommarstället växter Greve Moltke - jättegoda men trädet har varit sjukt i några år med svarta fläckar på bladen.
Kakaduan
Det finns en estnisk sort som heter Pepi (vet inte om ni har den i Sverige) som här Finland har fått mycket bra betyg för smaken. Den borde klara upp till zon 5 i Sverige, är självpollinerande, ger tidigt frukt och växer inte så kraftigt som päron vanligtvis gör.
Micke
CITAT (Cilla @ 23-06-2005, 13:00) Ewa L - vilken härlig spaljé!!! Fantastiskt när den blommar, måste vara paradisiskt när den bär dignande frukter.
Konservera dem! Koka glasburkar och lock i 20 min så slipper du använda konserveringsmedel. Koka upp sockerlag, lägg i klyftor i det heta vattnet och häll det hett i de heta burkarna. Låt 1 cm luft vara kvar i burken, ställ dem upp och ned att svalna. Detta är en liten operation med handskar, eftersom allt bör vara hett när man hanterar det.
På detta finns oändliga varianter där man också lägger ned lite mer tid. Fina julklappar är skalade päron där man behåller stjälken, låter dem sjuda en liten stund med sockerlagen innan man hller allt på burk. Och så att stoppa ingefära, lingon, kanelstång eller nejlika i spadet också förstås.
Ju mjukare päron desto mindre tid i hett vatten. Mina mjuka augustipäron lägger jag direkt i de heta burkarna och häller på lagen. Det räcker för att få dem mjuka. Tack! Älskar dessa päronträd strängt taget året om. Till och med när det ibland "tjongar" i hela huset vid höststormarna. Däremot tycker jag att de är svåra att beskära om det skall göras rätt. Det klarar jag helt enkelt inte. Inte pincenering heller. Skulle egentligen behöva hjälp av en arborist som också gav mig lite tips. Nåja, jag gör så gott jag kan. - - - Kokade in massor av päron i höstas. Tog bland annat fram i julas och gjorde den klassiska med mintchoklad. Slurp, det vattnas i munnen bara jag tänker på det. Men, det finns ju gränser för hur mycket man kan äta av det. Äppelmos kokar jag cirka 30 liter per år och det går åt. Jag gav bort hela kassar med päron i höstas och i år blir det ännu mer! Hållbarheten är ju trots allt rejält begränsad. Kan man göra päronmos? Jag använder mest moset till att ha på havregrynsgröten så det borde ju definitivt gå??
malinoo
16-08-2007, 20:12
Jag gör allt med päron som jag gör med äpplen. Pajer, mos, kräm, kakor, m.m. Det är ibland nästan att jag tycker att det blir godare med päron, men det beror ju naturligtvis på vilka sorter man använder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|