Hur lång tid ska det ta för ett sockerärtsfrö att gro egentligen??
2 veckor har jag väntat. Jag la fröna i vatten i några timmar innan jag sådde dem, för jag tänkte att de skulle gro snabbare då.
Kanske var det fel att blötlägga dem, kan de ha drunknat ?
Är hoppet ute????
Mea
Jag tycker att de borde ha grott vid det här laget. Vi brukar aldrig ha några problem med sockerärtor. De kan du dessutom så tidigt på våren så det kan inte bero på att det skulle vara för kyligt nu.
Vi har aldrig blötlagt våra men det skulle inte heller spela in tycker jag.
Åsa, mälardalen zon 2
22-06-2005, 20:42
För mig brukar det bara ta 1-2 veckor innan sockerärtor gror när det är såhär varmt i marken, fast jag lägger aldrig fröerna i blöt. Testa provgräva där du sådde och se ifall det kommit groddar eller ej.
jag har samma problem, jag tror det är dessa jäkla åkersniglar som mumsar i sig dem innan de hinner komma upp , kan det va så?
/ Anna
CITAT (ALa @ 22-06-2005, 22:52)
jag har samma problem, jag tror det är dessa jäkla åkersniglar som mumsar i sig dem innan de hinner komma upp , kan det va så?
/ Anna
Nej det tror jag inte, däremot kan fåglar rycka upp skotten precis när de kommer upp.
Åkersniglar???
Hur ser de ut.
Jag har mitt grönsaksland på en gammal åker och sedan förra året finns där massor av sniglar, ca 5 cm långa , vita från början och sedan lite bruna och grå. Jag trodde först att det var mördarsniglar och fick panik, rusar ut på åkern med en sax i högsta hugg, ska jag vara helt ärlig så var jag faktiskt ute en gång kl 4 på natten. Om det är åkersnigel eller mördarsnigel spelar egentligen ingen roll för de här små ...... ÄTER!!!!
Åter till socker ärtorna, tack för svaren.
Ska ut och gräva lite för att se hur det står till med fröna.
Mea
tullmejs
24-06-2005, 08:55
Våra sockerärtor är helt eller nästan helt orörda av sniglarna (de är fullt upptagna med senapskålen, antar jag). Minns inte hur fort de grodde, men det känns som om det nog snarare var inom en vecka än efter två.
Har nu varit ute och grävt efter fröna.
Inte ett skit finns det i jorden, de är borta. Kan det vara så att fåglarna tagit dem, men jag tycker att det borde synts någonting på marken om de gjort det.
Ja, ja borta är de, är det någon mening att försöka sätta nya eller är det försent???
Mea
tullmejs
25-06-2005, 01:44
Jag sådde ringblomor i två omgångar - absolut noll kommer upp. Och det är ju inte heller några utpräglat svårodlade växter. I det fallet misstänker jag faktiskt sniglarna...
Men tryck ner ärter igen :-) skam den som ger sig.
Sockerärtor ska man så i omgångar om man vill skörda under en längre period. Det går säkert bra att så en ny omgång fortfarande.
/Lasse
Susanna
25-06-2005, 12:27
Du kan ju förgro dem i en kruka utomhus och gräva ner plantorna när de är lite större. De brukar jag göra och det funkar bra.
Mina tog sig inte heller upp, förmodligen p.g.a. för kall jord (lerig jord i skuggigt läge). Jag satte nya i kruka inomhus, de grodde på tre-fyra dagar.
tullmejs
01-07-2005, 01:06
Puttade ner de sista i påsen idag :-)
Eva i Västerås
01-07-2005, 08:17
Sockerärtor har av någon anledning alltid grott ojämnt hos mig.
Tidigt eller sent verkar inte ha någon betydelse.
Men fåglarna (både trastar och skator) är väldigt intresserade.
Bönorna är ändå roligast. Dom kan man sprätta upp och leka mask med!
Sniglarna äter mer kål och sallad.
vaniljstången
01-07-2005, 10:03
CITAT (Susanna @ 25-06-2005, 13:27)
Du kan ju förgro dem i en kruka utomhus och gräva ner plantorna när de är lite större. De brukar jag göra och det funkar bra.
Ja, att förgro i kruka är det bästa! Då slipper du få fröna uppätna av fåglar! Jag brukar blötlägga mina ärtor ett dygn innan sådd, då gror de snabbare. Skydda dina krukor med en plastpåse om du förvarar dem utomhus, fåglarna tar dem i krukorna också...
Plantera dem på sin plats när plantan är ca 5 cm. Lycka till!
//Petra
Susanne i Linköping
02-07-2005, 08:58
Ärtor har jag aldrig förgrott, det har aldrig hänt att fåglar tagit fröna. Däremot hackar de på plantorna! Det kanske beror på vilka fåglar det är, på min kolonilott är det mest småfåglar och de når väl inte så djupt i jorden.
Mot småfåglarnas småplantsätande brukar jag sätta upp fågelskrämma av något slag, dock inte i år för jag odlar inte ärter i år.
Kan man låta sockerärtorna vara i kruka hela tiden och hur stor ska den vara så de trivs isådanfall??
Puffar för den sista frågan - kan de vara i kruka hela tiden?
Åsa, mälardalen zon 2
16-03-2008, 21:23
I stor kruka/hink (10-20 liter) går det utmärkt att odla både ärtor och bönor. Vanlig planteringsjord av hyfsad kvalité brukar funka bra. Jorden hålls sedan fuktig.
eugenia
19-03-2008, 08:53
Jag tycker sockerärter kan ta väldigt god tid på sig ibland. Det finns ännu tid att så en omgång till om det inte tittar upp. Jag brukar inte så ärter förrän i mitten eller slutet av maj. Sår alltid direkt men förgro kunde ju vara en bra metod.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.