Full version: Svår eksem
*Felix matte*
Mitt lilla barnbarn 2 år 4 månader gammal, har haft eksem sen födseln...
i början var det mest på armar och ben men med tiden har det spridit sig till hela kroppen och också huvud och ansiktet... ofta är hon sårig och blodig... river sig på nätterna och går ofta med bandagerade händer, armar och ben.

Fram tills i förrgår har vi varit ovetande om vad som orsakar eksemet... barnläkare har inte velat göra test trots vädjanden... ett enkelt blodprov... nu var de till distriktsläkare som genast skickade remiss till labb och svaret blev...hon är allergisk mot äggvita... Nu ska hennes kost läggas om och inte en gnutta äggvita får finnas i något... 1gram gör lika stor skada som 1 hekto.

Lite förb.. blir man när läkare låter barn lida i onödan... Om hon fått gjort testet så kanske hon hade varit frisk nu.

Jag ville berätta detta för kanske finns någon här som har elller haft liknande.
Fialotta
Nääää...förstår att hon har lidit...stackars liten, borde ha upptäckts för längesedan ju...hoppas att hon blir bättre efter kosten är omlagd för henne...resultatet bör komma rätt snabbt wub.gif
*Felix matte*
CITAT (maudan @ 22-06-2005, 21:29)
Nääää...förstår att hon har lidit...stackars liten, borde ha upptäckts för längesedan ju...hoppas att hon blir bättre efter kosten är omlagd för henne...resultatet bör komma rätt snabbt wub.gif

Till att börja med så måste kosten vara "absolut ren" i ett år och om eksemet är borta då så börjar man med små, små mängder äggvita.

I de flesta fall brukar det läka ut under detta år.... Vi hoppas wub.gif

det känns svårt när barnet river och river sig och inget kan man göra för att lindra.
pisanggoreng
Vad bra att ni vet vad det är nu! smile.gif

Anmäl läkarna som vägrade göra testen! mad.gif
mamamaggan
Vad var det för barnläkare? Man kan ju undra hur han/hon kan ha på sitt samvete att ett barn lider så. Jag tycker att det är att jämställa med misshandel.

Vad skönt att ni fått hjälp nu. Hoppas att ditt barnbarn blir bättre snabbt och slipper klådan och eksemet.
*Felix matte*
Det skulle vara heltidsjobb att börja anmäla läkarna... det har hunnit bli många besök under dessa drygt två år och nya läkare nästan varje gång.
Viktigast är att hon nu kanske slipper den hemska klådan och smärtan. wub.gif
MimE
Stackars liten!

Jag vill inte försvara läkarna (jag kan för lite för det) men jag vet att vissa allergier inte kan påvisas på en gång med blodprov. Allergin finns där men blodprovet skulle inte visa några antikroppar förrän allergin pågått "ett tag". Därför skulle man inte ha någon nytta av ett sådant prov.

Försök få tag på någon annan än hennes behandlande läkare och diskutera ovanstående (kanske din egen husläkare?). Det kan ju vara så att när hon gick hos barnläkaren var det "för tidigt" men i "rätt tid" när hon kom till distriktsläkaren.

Hoppas allt ordnar upp sig nu i alla fall.

Jag hade själv svårt eksem när jag växte upp så jag vet vad det innebär. En tröst kan vara att de flesta matallergier försvinner med åren i alla fall.

/Mimmi
*Felix matte*
CITAT (MimE @ 22-06-2005, 22:04)
Stackars liten!

Jag vill inte försvara läkarna (jag kan för lite för det) men jag vet att vissa allergier inte kan påvisas på en gång med blodprov. Allergin finns där men blodprovet skulle inte visa några antikroppar förrän allergin pågått "ett tag". Därför skulle man inte ha någon nytta av ett sådant prov.

Försök få tag på någon annan än hennes behandlande läkare och diskutera ovanstående (kanske din egen husläkare?). Det kan ju vara så att när hon gick hos barnläkaren var det "för tidigt" men i "rätt tid" när hon kom till distriktsläkaren.

Hoppas allt ordnar upp sig nu i alla fall.

Jag hade själv svårt eksem när jag växte upp så jag vet vad det innebär. En tröst kan vara att de flesta matallergier försvinner med åren i alla fall.

/Mimmi

Eftersom alla våra fyra barn haft allergier av olika slag så vet jag att allt inte syns direkt... men nu har barnläkarna konsekvent nekat att ta blodprov förrän hon blivit tre år.
En av hennes kompisars syskonbarn testades innan hon fyllde ett år... därför har de också bett om det.

Dagarna mellan barnläkare och distrikts var så få att de inte kunde göra någon skillnad.

En tröst är ... precis som du säger, att matallergier oftast "växer bort"... vår yngsta hade mjölkproteinallergi fram till 9-års ålder men äldsta är fortfarande fiskallergiker.
Bettson
CITAT (Felix matte @ 22-06-2005, 21:35)
det känns svårt när barnet river och river sig och inget kan man göra för att lindra.

Kan ni inte klia med handflatan åt henne så att hon inte rivs sönder.

Själv river hon väl med naglarnan kan jag tro. wub.gif
Sulawesii
Synd att det skulle behöva ta så lång tid! Varför inte låta göra test bara för att utesluta om inte annat? Tycker att de borde göra alla test som tänkas kan för att få fram vad som felar. Hälsa borde väl alltid sättas före kostnad?!!
sad.gif
netaave
Jag vill inte försvara hennes läkare men det tog ungefär lika lång tid för oss att få diagnos.
Det är tydligen så att det är svårt att se andra allergier än laktos och gluten på så små barn.
vår flicka var också allergisk mot ägg, men även citrus och det gick inte att se förrän hon var 3½. Vår läkare förklarade varför, men vi minns inte riktigt varken gubben eller jag, men det var något med ett ämne som dom har som nyfödd som försvinner i 2-3 års ålder, först när det är borta får man 100% testresultat.
I 10-årsåldern kunde hon börja äta lite ägg i tillagad form och citrus igen, om det inte blir för ofta. Hon är 12 idag.
groowymama
Stackars barnet sad.gif Jag vet mer än väl vad det innebär eftersom min äldsta dotter hade eksem när hon var liten och det var fruktansvärt.

Som vuxen har hon inte så mycket besvär.
*Eko*
CITAT (Felix matte @ 22-06-2005, 22:13)
Eftersom alla våra fyra barn haft allergier av olika slag så vet jag att allt inte syns direkt... men nu har barnläkarna konsekvent nekat att ta blodprov förrän hon blivit tre år.
...
En tröst är ... precis som du säger, att matallergier oftast "växer bort"... vår yngsta hade mjölkproteinallergi fram till 9-års ålder men äldsta är fortfarande fiskallergiker.

Jag förstår fullständigt om du är ilsken!
Jag har varit med om liknande - både vad mig själv beträffar och vad min son och dotter beträffar.
Ib land undrar jag om läkarna följer direktiven att "spara pengar" eller om de vill gömma sin okunskap (allergier är trots allt ett besvärligt ämne) bakom nonchalans - vilket förstås är helt oacceptabelt!

Jag håller tummaran att minstningen växer ifrån det! Det gör ju de flesta! rolleyes.gif
Kramar från Eko
*Felix matte*
Måste berätta att redan efter tre dagars "ren" kost är hon så mycket finare i hyn och nästan ingen klåda wub.gif visst har hon kvar eksem men det bådar gott när det så snabbt ger resultat.
Troligtvis finns det fler ämnen hon inte tål men det verkar som äggvitan var den "farligast".

netaave... numera kan de ta provet redan vid ett år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon