Sagosessa
På den gräsbeväxta stigen jag går med hunden växer allehanda växter som min granne kasserat från sin trädgård. Bl.a. växter där ett stooort gäng digitalis. rolleyes.gif
De växer under träden i lövblandad jord. Till saken hör att vi precis rensat vår trädgård från överblivet virke (husbygge) och då fått precis samma förutsättningar under våra ekar - d v s lövblandad jord utan gräs.

Blev jättesugen på att flytta några av digitalisarna idag. Vad tror ni? Kommer de att klara det?
En del av dem har nästan fått utslagna blommor, men majoriteten har endast blomstänglar i knopp. Finns också några med enbart bladrosett.

Digitalis blommar väl först 2:a året?

OM det går att gräva upp växter - vilken variant ska jag ta tycker ni?

Vet att där också växer brandliljor ... Kan man gräva upp dem också nu - innan blom?
De transporteras bara något 100-tal meter ...

wub.gif
webmaster jim
Det brukar gå att flytta på dom flesta växter bara man tar med en ordentlig jordklump runt rötterna o sedan vattnar!!!

digitalis blommar andra året, så de kan ju va bra o tjuvstarta :-D
dom frösår sej sedan själva.
Sagosessa
WJ,
precis ett sånt svar jag vill ha! laugh.gif biggrin.gif wub.gif
SaraS
Digitalis tål i princip vad som helst, är min erfarenhet... Brandliljor, lyckost... wub.gif
Sagosessa
SaraS,
jo jag vet ... jag är en lyckost som har en granne som slänger ut det hon tröttnar på, så att det tar sig och jag kan gräva upp UTAN att FRÅGA! wub.gif
kristerh
Det går bra att flytta dem, ta med en ordentlig rotklump bara, men jag tror inte att de har så enorma rötter, och vattna mycket förståss, kan vara bra att skugga dem lite i början.
krister
Ewa L
När jag flyttade Digitalis tog jag bara av de överblommade och skakade av fröna där jag ville ha blommor. Det blev nog typ 50 plantor!

Numera sållar jag ur och låter c:a 10 gå i blom och i sin tur fröa av sig...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon