Full version: Perenn luktärt
Sulawesii
Jag har sedan tre år tillbaka.... tror jag.... en perenn luktärt i rabatten. Problemet med den är att den inte växer sig större än en dm! Och inte skjuter den nya skott heller. Det är helt uppenbart att den inte mår något vidare; hur vill den ha det för att må bra?
Ophelia
CITAT (Sulawesii @ 23-06-2005, 09:52)
Jag har sedan tre år tillbaka.... tror jag.... en perenn luktärt i rabatten. Problemet med den är att den inte växer sig större än en dm! Och inte skjuter den nya skott heller. Det är helt uppenbart att den inte mår något vidare; hur vill den ha det för att må bra?

Hmmm...den ska ju vara ganska tålig och ska trovas på lite torrare soliga lägen. smile.gif
Sulawesii
Men, det är ju precis så den står!!??
Ophelia
Testa med en bättre jord.
Sulawesii
Får ta och gräva ner lite kogödsel, då.
smile.gif
Det konstiga är att allt annat som växer i närheten mår super.... Kanske skulle jag ta och flytta den? Fast, då kanske den dör? Jaja, jag testar att jordförbättra först iallafall!
Ewa L
Min Rosenvial står också väldigt torrt och soligt. Den blir alltid c:a 1,5 meter, inte längre, men det passar iofs mig bra. Förgrenar sig gör den definitivt.
Sulawesii
Aha.... Rosenvial är alltså det jag kallar för perenn luktärt? wub.gif Hade jag i ärlighetens namn ingen aning om.
Hur är det med jorden där din står Ewa L? Mycket näring, bra dränering osv?
netaave
Är den frösådd?
Mina tog några år efter sådd innan den kom ordentligt, men nu växer den så det knakar.
Sulawesii
Ja, den är frösådd.
Bra netaave, då låter jag den sitta kvar, så får vi se om den sätter fart längre fram.
Ewa L
CITAT (Sulawesii @ 23-06-2005, 17:20)
Aha.... Rosenvial är alltså det jag kallar för perenn luktärt?  :wub:  Hade jag i ärlighetens namn ingen aning om.
Hur är det med jorden där din står Ewa L? Mycket näring, bra dränering osv?

Jodå, Rosenvial — Lathyrus latifolius och den jag har är 'Pink Pearl'.

Den står i min nästan enda torra rabatt. Rent söderläge och brant "i sidled". Hela rabatten får lite näring i början på säsongen, sedan får den klara sig bäst den vill.
Det är en gul/blå rabatt så den är lite malplacerad men har inte hjärta att slita upp den.
Sulawesii
Fiin!! Min har en bit kvar dit.... smile.gif
bjären
Hej !

Du kan vara glad att det inte var en perenn luktärt, har en i ett land, den vandrar så in i h...... jag drar upp den men ack den ger sej inte,visserligen är den söt o doftar men jag kan inte ha den överallt

wink.gif mvh inger
Ewa L
CITAT (bjären @ 27-06-2005, 17:00)
Du kan vara glad att det inte var en perenn luktärt, har en i ett land, den vandrar så in i h...... jag drar upp den men ack den ger sej inte,visserligen är den söt o doftar men jag kan inte ha den överallt

Nu förstår jag ingenting!! unsure.gif

Den enda perenna Luktärt som finns är väl Rosenvial. Och den doftar ingenting till skillnad mot annuell Luktärt.
Och det var ju just Rosenvial Sulawesii hade...
Mig icke förstå nada!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon