GrönAnna
Den här dök nyss upp i min trädgård på tre olika ställen. Ogräs, kanske? Söt blomma iallafall, tycker jag, men vad heter den?

Trevlig midsommar alla forumister!
Louise i Göteborg
Gammal trädgård?

Detta tror jag är den lökväxt, vanlig i äldre trädgårdar, som här kallas aftonstjäna. Varför vet jag inte - mina blommar hela dagen. Latinsk namn kan jag inte.

Lökarna delar sig och bildar stora bestånd så man kalla den ogräs, trevligt sådant.
Ina
Tror mer på Morgonstjärna, Ornithogalum umbellatum, som är nära släkt med aftonstjärnan. Mycket vacker, tycker jag! smile.gif
Louise i Göteborg
Då kan jag mycket väl ha fel huh.gif även i min ursprungliga identifiering av stjärnorna i min trädgård smile.gif
Ina
Dom tillhör ju Ornithogalum båda två och är ganska lika, så att blanda ihop dom är väl inte något konstigt. smile.gif

Här finns både bilder på och text om några olika stjärnor!
GrönAnna
Tack för så snabba svar!
Någon slags stjärna är det ju helt klart, mest lik är nog Morgonstjärnan i beskrivning och på bilderna. Nu var det så soligt hela förra helgen, och jag la inte märke till om blommorna slöt sig på kvällen, ska titta nu i helgen! Det vore ju jättekul om den spred sig, den har bl a kommit upp mitt i min hemska knölklocksmatta, så den har hård konkurrens... Det är en gammal torpträdgård som jag tog över förra året, så det dyker upp "nya" (dvs oftast gamla wink.gif växter då och då som spännande överraskningar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon