Full version: Primula melanops
Petran
hejsan !
Köpte "lite" fröer från STA, bla primula melanops. Är det ngn som har någon information om denna primula ? JAg tror den är blålila ?
Hej hopp ! wacko.gif
e_sedell
Då ska jag passa på att slänga i min primula fråga så får vi det under samma rubrik.

Måste primula stratifieras? Jag köte frön från Plant of Distinktion, jag kommer inte ihåg vad den heter men det kan jag ta reda på om det är nödvändigt...
Lotta i Gbg
Primula melanops tillhör en grupp vivor där bl a P chionantha (mjölk eller snöviva) ingår. Den kan olika färg på blomman. På bilden ses både en lila och i bakgrunden en vit. Den är lättsådd. Jag sår i princip alla mina perenner ute i februari har fått upp massor av olika primulor på detta sätt.
e_sedell
...så de hehöver stratifieras?!
Lotta i Gbg
Jag tror att en del behöver kylan medan andra klarar sig bra utan. Det beror på vilken art det är. Denna sidan tycker jag är bra att titta på:Roland G:s frösåddsanvisningar
e_sedell
Okej! Jag har den sidan redan, utskriven. Men jag kollar alldrig i den... jag tror att min behöver stratifieras, jag hörde av min trädgårdslärare att den arten i vilket fall behövde kyla för att blomma. Men frågan är hur kallt det ska vara, om jag ställer ut den nu så blir det ju flera grader under noll. Det kanske inte är så bra.
Petran
Hej igen !
Det är skillnad på ifall den är kallgroende eller behöver stratifieras. I det senare fallet går det bra med minus grader (baraa inte för kallt), men om de är kallgroende så är 4 plus ganska lagom. Kylskåpet är väl beprövad metod. rolleyes.gif
e_sedell
Det är P. auricula, det du någonting om den? Den syns på sidan 11 i Plants of Dis...
Alpiner i Halmstad
Primula melanops har kommit upp i natt. den kom som nummer 48 av 119 sådda arter.
m.v.h. Bernt
Petran
Vad nice ! Sådde ni den ute ?
Alpiner i Halmstad
Vi sår normalt perennerna under januari månad. Efter en veckas uppmjukning i vårt garage åker alla krukorna ut i trädgården. De står bakom en häck.
De olika arterna bestämmer sedan själva när de bör komma upp.
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon