Full version: dammkanter
Norrland
Hej alla duktiga dammbyggare!

Såg fina bilder på era dammar och blev så sugen på att göra om i min egen lilla damm. Jag är inte nöjd med dammkanterna eftersom dammduken syns för mycket. Jag skulle vilja dölja den med stenar som tex i Margaretha Hanssons damm. Den var ju superfin!

Provade en gång med nåt slags kokosnät, men det flöt upp och såg inte klokt ut! Har funderat på den där stenbelagda mattan, men lägger man den bara runt om kanterna och en bit ner eller måste man täcka hela botten? Den är ju rätt dyr så det är ju inte så kul om den flyter omkring i dammen och det inte blir bra!

Allra helst hade jag velat ha naturliga stenar. Men hur får man stenarna att ligga kvar längs kanten? Ligger dom bara löst? Mina dammkanter är rätt så branta. Kan nån duktig dammbyggare ge tips och råd.

Glada midsommarhälsningar från norr
tongue.gif
kerstin z5-6
Sten o sand har jag lösat .. funkar bra -men stenarna ska inte ha vassa kanter
har branta kanter jag med -man får bygga nerifrån smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag har också sten...massor av sten biggrin.gif
http://www.odla.nu/album/data/helen/1893_p29754.jpg
kristerh
CITAT (Norrland @ 23-06-2005, 23:02)
Har funderat på den där stenbelagda mattan, men lägger man den bara runt om kanterna och en bit ner eller måste man täcka hela botten? Den är ju rätt dyr så det är ju inte så kul om den flyter omkring  i dammen och det inte blir bra!

Det är ingen risk att den flyter upp, den är rätt tung, så det är bara att hänga över kanten.
krister
dammkillen
jag har gjort nästan lodräta väggar i dammen. de syns som något svart under vattenytan.

upptill efter kanten av dammen har jag lagt en stensarg som går lite under vattenytan.

då ser man bara stenar längst upp vid vattenytan, istället för dammduk.

bakom stensargen har jag dragit upp dammduken och klämt fast den med ytterligare sten mot baksidan av stensargen.
Lena N
dammkillen, jag skulle gärna vilja titta i ditt album, men lyckas inte. Varför?
dammkillen
Lena N varför skulle du göra det?
Maggan H
CITAT (Norrland @ 23-06-2005, 23:02)
Hej alla duktiga dammbyggare!

Såg fina bilder på era dammar och blev så sugen på att göra om i min egen lilla damm. Jag är inte nöjd med dammkanterna eftersom dammduken syns för mycket. Jag skulle vilja dölja den med stenar som tex i Margaretha Hanssons damm. Den var ju superfin!

Provade en gång med nåt slags kokosnät, men det flöt upp och såg inte klokt ut! Har funderat på den där stenbelagda mattan, men lägger man den bara runt om kanterna och en bit ner eller måste man täcka hela botten? Den är ju rätt dyr så det är ju inte så kul om den flyter omkring i dammen och det inte blir bra!

Allra helst hade jag velat ha naturliga stenar. Men hur får man stenarna att ligga kvar längs kanten? Ligger dom bara löst? Mina dammkanter är rätt så branta. Kan nån duktig dammbyggare ge tips och råd.

Glada midsommarhälsningar från norr
tongue.gif

Tackar allra ödmjukast! Men vi har inte kunnat lägga sten överallt, i den gamla delen där det är glsfiber, har vi hängt dubbel säckväv istället, för sidorna i dammen sluttar för mycket, det går inte att plantera intill kanterna. Vi hade inte läst på om sumpzonerna när vi glasade...
Maggan H
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 23-06-2005, 23:58)
Jag har också sten...massor av sten biggrin.gif

Ah, Helen, vilken damm för att inte prata om trädgården! Underbart!
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Margareta Hansson @ 29-06-2005, 15:30)
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 23-06-2005, 23:58)
Jag har också sten...massor av sten  :D

Ah, Helen, vilken damm för att inte prata om trädgården! Underbart!

Men Tack för det Margareta! wub.gif Jag håller på att fullfölja mitt dammbygge som jag startade ifjol, men just nu går det väldigt trögt pga. mycket värk. Dessutom så bygger jag upp en ny trädgård och det tar några år innan man ser något större förvandling, men jag knogar på. /Helen
Pesco
Kokosväv var uääah! Alger trivdes där, ankmat (små flytväxter) och...en massa sniglar som sniglade ser ner längs plasten på dagen och gömde sig bakom kokosväven. Vi river ut våran nu. Det enda fina med den var en lustig sorts mossa som gillade den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon