Full version: Ariseama Griffithii
Ylva
Hejsan alla glada forumnister rolleyes.gif

Jag har blivit lycklig ägare av en kobrakallaknöl! men jag har fått vissa problem med vad som är upp och ner på ovannämnda goding?!?!?

nån som vet?

knölen ser mycket märklig ut, som en uppochnervänd svamphatt ungefär, rötter och blad ( ? ) kommer ut från samma ställe!!!

glada vårhälsningar
/ylva
trillium
Hejsan!
Man kan säga generellt att rötterna strävar neråt och att det oftast finns nån liten spets eller liknande som skall vara uppåt...

en bra länk:http://www.aroid.org/genera/arisaema/gusman/index.html
Ylva
tack för ditt svar! jag brukar ju resonera så vad gäller knölar och lökar i allmänhet men jag måste ju säga att det är första gången jag råkat ut för den här modellen, knölen ser ut som en "skål" och "i skålen" kommer både rötterna och "bladet" ( ? ) spontant skulle jag sätta ner "skålen med bladverket( ! ) uppåt men tänk om hela härligheten ruttnar för vad händer när man börjar vattna?!?!?! därför undrar man ju om man inte ska vända på allihopa...
jag går in på fiffiga länken och kikar om jag hittar nåt svar där!!! rolleyes.gif

trevlig helg
/ylva
Katti med torpet
Jag läste någonstans att om man är osäker på vad som är upp och ner på en knöl kan man sätta den på sidan, på högkant s.a.s. På så sätt kan rötterna växa neråt och skottet uppåt oavsett var de kommer. Då slipper du ju också risken för vattensamling i "skålen"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon