Full version: Flaskodling
mari_tres
Nu vet ju inte jag om det här är en lämplig fråga i avdelningen krukväxter, men vet inte annars vart jag ska vända mig. Har hittat en stor fin rund flaska som jag tänkte försöka odla i, men vet en vilka växter som passar. Öppningen är bara 4 cm så det är väl antagligen frö som gäller och det kommer bli svårt (om inte möjligt) att plantera om. Luftfuktigheten blir väl också ganska stor.
Någon som har erftarenhet av detta? Tips på växter?
Smulan
Har sett sådana damejaner med suckulenter.
Himla snyggt men pilligt. Det går att plantera med lite övning. Lång pincett och "spade" behövs. Det är nog bara sand som ska vara i flaskan.
Kanske en gaffel så att man kan kratta .

// Smulan
Åsa, mälardalen zon 2
Här hittas "recept" på kretsloppsburk:
http://www.buf.kristianstad.se/kick/not/kr...cept/recept.htm
KURT
Jag tror inte att luftfuktigheten blir så stor, man bestämmer ju själv hur mycket vatten man häller i. Men vädringen fungerar ju inte så bra så kanske är det bättre med växter som kan växa mera torrt, tex suckulenter (som föreslagits) eller kanske så eller ta sticklingar från kaktusar. Problemet är att flaskan förmodligen är ganska hög? Och då vill man gärna ha växter som når upp lite också inte bara något på botten av flaskan!
Ramona
Hej
Jag har satt en skvätt iväg i en stor flaska och den trivs utmärkt,
jag vattnar nån gång då och då, kanske en gång i månaden.
Jag har även satt en ormbunke jag hittade i skogen, den är rätt liten och krypande, men den trivs utmärkt i min gamla inläggningsburk med lock. Den har jag bara vattnat en gång och jag har haft den i två år snart. Det blir massa kondens på burkens insida när solen ligger på, men då lyfter jag lite på locket när det är kväll och solen inte skiner längre och då försvinner lite av kondensen.
Ina
Man kan göra planteringsredskap genom att tejpa fast kaffeskedar på bambupinnar. Det är ganska pilligt att plantera i flaska så man bör välja långsamtväxande arter och exemplar med små rotsystem om man skall plantera. Orotade sticklingar är också en fungerande variant. Suckulenter är ofta ganska bra val. Luftfuktigheten kan man ju välja helt själv. Stäng flaskan när det är torrt - du får "ökenklimat"! Stäng när det är fuktigt - du har en privat miniregnskog!! Regnskogsvegetationen brukar vara mera snabbväxande så ökenvarianten är nog mer realistisk... rolleyes.gif Jag har tagit lite olika Euphorbior när jag har lekt med flaskträdgårdar.... Frön från Skvätt-iväg, Euphorbia leuconeura + små sticklingar av Euphorbia tirucalli... t ex
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon