Full version: Automatisk grodda
Robin Granholm
Hej!

Jag försöker grodda alfa-alfa och undrar om någon har ett tips på var jag kan få tag på en automatisk grodda, på engelska "automatic sprouter"?

M.v.h. Robin
*Felix matte*
Kan inte ge dig tips om groddmaskiner men jag undrar... Hur kan man grodda automatiskt... groddarna ska ju sköljas 2 - 3 grr/dag... sker det per automatik eller hur fixas det... kopplat till vattenkran som stängs/öppnas med jämna mellanrum?

Dessutom... de stora groddmaskinerna kan väl inte vara ämnade för annat än "matställen"... i vanliga hushåll hinner väl så stora mängder förstöras innan man hunnit äta upp allt. unsure.gif

Min Alfalfagroddare
Robin Granholm
Jag vet inte hur de fungerar!

Jag gillar den där skålen med gröna locket duhar som bild! Vet du var jag kan få tag på såna?
Christoffer
Men måste man egentligen skölja alfalfagroddar så ofta? Är det inte mest med andra groddar man gör det?

Alfalfa kommer ju upp så himla fort.
*Felix matte*
Min groddburk är köpt på Hälsokraft men jag tror inte den finns i butikerna längre... däremot har jag sett en tvåvånings i min hälsobutik.

Här hittar du liknande burk och några till.

Christoffer på alfalfafröpåsen står Viktigt! skölj dem 2 - 3 ggr/dag
olgak
Jag tittade på sidan som Felix matte rekommenderade. Kan berätta att jag haft modellen "Bergs groddapparat" och fick det inte att funka. Har nu Biosnacky groddapparat och den är jättebra. Man behöver inte skölja utan bara vattna varannan dag. Super.
Sulawesii
CITAT (Felix matte @ 26-06-2005, 15:20)
... däremot har jag sett en tvåvånings i min hälsobutik.

Den har jag. Skulle inte köpa den. Inte ett dugg bättre eller lättare än att använda en glasburk.
KURT
CITAT (Christoffer @ 26-06-2005, 15:09)
Men måste man egentligen skölja alfalfagroddar så ofta? Är det inte mest med andra groddar man gör det?

Alfalfa kommer ju upp så himla fort.

Om man inte sköljer tillräckligt ofta så finns det risk att bakterier kan börja växa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon