MrNorth
24-06-2005, 14:17
Jag är på jakt efter denna växten
http://www.magnoliagardensnursery.com/prod...ia_Cleyera.htmlFrågan är vad den kallas på svenska och om den går att få tag på?
MVH
Henrik
Får inga Google-träffar alls på svenska sidor med den växten. Det tyder på att den inte är så känd här att den har ett svenskt namn och att inga handlare har den (de flesta har ju någon form av produktlista på webben).
Du skulle kanske tala med någon trädgårdshandlare som brukar ta hem lite ovanligare växter om de skulle kunna få fram den åt dig? Men det är väl ett långskott om den inte ens importeras.
wolkenkrabber
26-06-2005, 14:04
tror itne deen är härdig här, den kalra sig bara till zon7 i usa, och den nya tillväxten är frostkänslig
den hette förut cleyera japonica, spärrbuske på svenska, är släkt med kamelia och tebuske.
tror inte den finns i handeln här i sverige, men tipsar om jag hittar nån.
mvh zazu
hittade där du kan köpa frön om du vill det, här:
sandeman seedsmvh zazu
MrNorth
26-06-2005, 21:59
tack! jag var inte det minsta bekant med växten, men jag antog den var släkt med camellia pga dess utseende.
Jag gillade bladens karaktär, nån som har en aning om ifall det finns nån härdig släkting som man kan köpa i sverige (ej camellia)?
mvh
henrik
MrNorth
27-06-2005, 21:25
Jag har lite flera frågor, om det går för sig?
Är det möjligt att hitta dessa växterna i sverige?
fatsia japonica
Saraccoca humilis
Viburnum
Mahonia Japonica
På den lokala (dåliga) plantskolan hade man inte en susning
/Henrik
Viburnum = olvon. Släktet har enligt Den virtuella floran 150 arter av vilka endast olvon (V. opulus) är inhemsk i vårt land. Den odlade arten parkolvon (V. lantana) har förvildats på flera håll. Ett flertal andra arter odlas som prydnadsbuskar, till exempel luktolvon (V. carlesii), kejsarolvon (V. farreri) och rynkolvon (V. rhytidophyllum).
fatsia japonica, aralia, hittar du nog bland krukväxterna, även fast den är rätt så härdig.
mahonia tror jag inte är allt för svår att hitta
saracocca humilis har jag aldrig hört talas om, men en google-sökning gav inget
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.