tullmejs
24-06-2005, 14:20
Jag sådde lite slätbladig persilja. Plantorna ligger och kryper längs marken, och bladen luktar inget. Mycket talar för att det är något smart ogräs jag gynnar, tex att de inte alls håller sig till raderna. Dock återfinns de trots allt mest vid sina rader, plus minus några decimeter. Katten krafsar en del, så spridningen är inte oförklarlig.
Det är luktlösheten :-(
Kommer kryddan med tiden, eller fattas nåt i jorden? Det är sannolikt hyfsat magert, lera, ogödslat.
Bör de inte lukta? Jag är mystifierad. Nybörjare har jag inget emot att vara, men det här är ju löjligt ;-)
tullmejs
26-06-2005, 08:01
Ingen som vet?
Jag har kollat igen. Bladen är verkligen persiljelika så det förslår, och stjälkarna har samma lite svårdefinierade tvärsnitt. Men stjälkarna är håriga, det var inte köpepersiljans!
Och de doftar inte. Jag tror nu att det trots allt är ogräs - helt bisarrt.
Jag har aldrig varit med om att persilja inte luktat persilja - den lukten brukar vara oberoende av plantans storlek. Vad det kan vara som har grott hos dej har jag ingen aning om, men min tanke är att du har helt rätt när du tror att det är ogräs.
dragonbeauty
26-06-2005, 16:35
Jag tycker inte att min persilja luktar så värst mycket alls, utan persiljedoften kommer ju när man äter den, jag fast då är det ju smaken då så klart!
tullmejs
01-07-2005, 01:01
Jag har rivit upp de flesta av de jäklarna; då och då klämmer jag någon mellan fingrarna och hoppas... men det doftar, ja, typ gräs. Ska rädda någon och skanna.
Det är dock, jag tjatar lite, verkligen rätt galet. Där jag sått persilja, plus minus några handsbredder, kommer ingen persilja men en hel massa oerhört persiljelikt ogräs, som jag inte sett någon annan stans, nåja, handsbredderna är lite stora här och var.
Jag antar att persilja har pålrot, med tanke på den persiljerot som finns i grönsaksdiskarna? Det torde vara den sista spiken i kistan, dessa har flera små trådar.
Nu ska vi väl se om potatisen månne är skräppa också, så är lyckan total.
PS: jag har smakat också...
om det är likt persilja så är det första ogräs jag kommer att tänka på revsmörblomma, hoppas du inte smakar på den(lätt giftig)
tullmejs
01-07-2005, 20:18
Revsmörblomma har jag gott om, den är knappast lätt att förväxla med persilja - tycker jag.
När sådde du? Persilja gror ganska långsamt, så de har kanske inte kommit upp än?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.