lena:-)
det flyger och det äter upp min persilja och min mangold.........?

och hur blir jag av med det?

(jag tog just in mangolden til midsommarpotatissalladen.och det liksom rök om den...mangolden alltså) blink.gif
kristerh
kan det vara vita flygare? om du har dem på ätliga växter så är det nog bara en duch med såpspray som hjälper.
krister
lena:-)
....det verkar ju lättfrixat och lagom milt för både växter och för folk....
När man äntligen rensat bort alla sniglarna så kommer hotet från luften. biggrin.gif

Såpvatten skall genast blandas....lagom med såpa och lagom med vatten...
Eller finns det ett recept som jag bör följa? sad.gif

red. först läste jag faksiskt "hårspray" blink.gif wink.gif
noora
1/2 - 1 dl såpa på en liter vatten är väl vad man "brukar" ha.

Enda felet med såpvatten är att man sedan måste skölja grönsakerna innan man äter dom. Annars smakar de ju såpa... Jag skulle även rekommendera att du sprayar på kvällen eller när det är molnigt. Vissa växter kan få brännskador av droppar i solsken.

Angående hårspray: en bekant sprayade med nån sorts ajax rengöringsmedel i brist på såpvatten. Lössen försvann, men det gjorde även bladen på växten... Som tur var överlevde plantan och gjorde nya blad (och har fortfarande inte fått nya löss, de blev nog rejält avskräckta...).
kristerh
CITAT (lenasch @ 25-06-2005, 12:11)
När man äntligen rensat bort alla sniglarna så kommer hotet från luften. biggrin.gif

Tänk på att de håller hus under bladen, så försök på nåt sätt få såpan under bladen, annars kan du skaka om plantorna lite då brukar de lätta och flyga runt, men larverna är ju kvar.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon