|
Full version: Taggigt träd?
Gunilla
02-04-2003, 21:50
Hejsan!!
Försöker identifiera ett träd, vilket ju inte är lätt utan löv och sådant, men några karakteristiska drag kunde jag dock lägga på minnet:
1. Det var ett stort träd, minst 10 m högt. 2. Stammen var räfflad och gråaktig 3. På grenarna hittade jag enstaka taggar, ca 1 cm långa.
En person jag frågade trodde att det kunde vara valnöt, men ingenstans hittar jag någon uppgift om att valnötsträd skulle ha taggar. Har försökt söka på nätet, men hittar inget vettigt, och börjar nästan undra om jag såg i syne vad gäller taggarna...
Nån som har några tips??
För övrigt återfanns detta träd i Skåne...
Mvh, Gunilla
Åsa, mälardalen zon 2
02-04-2003, 22:05
Gunilla
02-04-2003, 22:31
Hmmm... Det är ju möjligt, men det känns som att trädkronan var mycket bredare på nåt sätt, och taggarna var mer långsmala...
Dessutom tror jag stammen hade ännnu djupare fåror, men det kan ju naturligtvis ha med trädets ålder att göra.
/Gunilla
Jag associerade också till Robinia pseudoacacia. Taggarna har jag för mig är tornar (tillbakabildade grenar) och här i trakten där jag ser dem varje dag är de längre än på Åsas teckning. Dessutom förekommer variation mellan träden. Ett av dem här på holmen är 15 meter högt och växer än på höjden.
Blommorna kan ha inslag av lilablått. De doftar mycket gott.
Trädet skjuter rotskott förresten. Titta om du inte har några bebisrobinia i gräsmattan! Tyvärr är de lite svåra att avskilja från moderplantan och få att överleva. Jag har försökt flera år men misslyckats.
Gunilla
03-04-2003, 08:41
Detta var inte tornar, det var taggar... I alla fall enligt den förklaring på sådant som jag hittade igår, där det sades att tornar var svåra att bryta av för de var mer djupgående, medan taggar var ytligare och lätta att bryta av.
Nån som kan tipsa om nån bra hemsida där alla möjliga träd finns beskrivna?? Och eftersom detta verkar vara nåt udda träd, så kanske nån icke-svesk sida hade hjälpt mig med identifieringen..
/Gunilla
Hannele
03-04-2003, 09:12
Åsa, gör gärna länkar eller använd bildbehandlingsprogram...
CITAT (Hannele @ 03-04-2003, 10:12) Åsa, gör gärna länkar eller använd bildbehandlingsprogram...
Hannele
03-04-2003, 12:28
Hur bra är det att visa bilder som måste scrollas över två skärmstorlekar, fast man har en bamse på 19 tum...?? Hur blir det med en liten skärm och hemmamodem?
Som jag skrev - jag är inte säker på om pseudoacacian, robinian har taggar eller tornar. Åsas bild är på taggar, så då är det säkert det fast jag minns dem som längre. Tornar sitter hårdare ja, för de är tillbakabildade grenar. Jag har inte hittat ett bra ställe på internet att använda osm uppslagsverk för träd, utöver att använda google när man vet namnet. Annars är CDn av Lorenz von Ehrner bra, http://www.lve.de. Liksom en hel del andra uppslagsverk i tryck förstås. Att ta trädsort på bark och kronform är mycket svårt. Samma art ser så helt olika ut beroende på växtplats, ålder mm. Om du tittar på bilderna på bladen och blommorna Gunilla - stämmer de elelr ska vi fortsätta gissa?
Eva Swahn
04-04-2003, 00:15
Kan det vara Gleditsia?
Kan det vara Aralia elata, parkaralia. Den har taggar den. I Danmark kallas den för "fans spatserkäpp". Var i Skåne finns det? tulle i Skåne
CITAT (tulle @ 04-04-2003, 07:30) Kan det vara Aralia elata, parkaralia. Den har taggar den. I Danmark kallas den för "fans spatserkäpp". Var i Skåne finns det? tulle i Skåne Den ser ju riktigt ortrevlig ut!   Och om någon tycker att bilderna är allt för stora att browsa så rekommendrar jag större skärm .
CITAT (KURT @ 04-04-2003, 07:34) Och om någon tycker att bilderna är allt för stora att browsa så rekommendrar jag större skärm . På det hållet - uppåt/nedåt - är det väl inga problem att scrolla! Det måste man ju iaf göra, det är på andra hållet som det blir jobbigt.
Gunilla
04-04-2003, 08:38
Tack för alla tips och idéer!!
jag inser verkligen att det inte är lätt att identifiera ett träd utan löv och diverse andra specifika attribut, men det var ju värt ett försök, med tanke på att man itne ofta stöter på träd med taggar/törnen.
Jag ångrar verkligen att jag inte tog några kort på trädet, jag hade ju ändå min digitalkamera med mig, men det var inte förrän på efterhand jag började bli riktigt nyfiken på vad det kunde vara för nåt.
Efter lite konfererande med min väninna som var med får jag nog ändra mig lite vad gäller höjden, det är inte säkert att trädet var mer än 10 meter högt, men en gissning är ändå att nånstans mellan 7-10 meter var det nog. Det var ju säkerligen nästan två meter stam innan det kom några grenar...
Eftersom detta träd har fått mig (och alla jag frågat) så nyfiken, så ska jag nog försöka ta en sväng förbi det lite längre fram i vår, så kanske det är lättare att identifiera det.
Trädet återfinns i Västra Karaby, Kävlinge kommun, för den som undrar...
SKa lusläsa vad jag hittar om Gleditsia och aralia för att se om jag hitttar några ledtrådar... Har också fått tips på att det kan vara nån sorts hagtorn, även om man är mer van att se den som buske.
Tack återigen för alla tips och idéer!!
Mvh, Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|