Full version: vad odlar Ni
shiva
Ett par personers inlägg är så spåniga, urflippade och flummiga, så tillockmed Thomas Di Leva verkar jordnära. Det får mig att undra; vad är det Ni odlar egentligen, och hur mycket är för eget bruk?
Magnus.
yenny
Det är väl härligt att det fins någonstans där man kan skriva och filosofiera om vad man vill!? wub.gif
gunvor
allt jag odlar är för eget bruk - snål är jag! Zuccinin börjar sätta små frukter - tomaterna har blomknoppar - det är lite långsamt tempo i det hela. har nu slängt ca 50 plantor på komposthögen - att man aldrig kan inse sina begränsningar.
Mangold - både grön o röd har jag - äter det ett par gånger i veckan.
Persilja
Gräslök
Körvel
Rödlök
Vitlök - den verkar lite mesig - men dom som kom självsådda efter förra årets slarviga plockning är helt ok.
Div kryddor - basilika, dragon. salvia , citronmeliss
Bönorna ser jag fram emot - dom är klättermodellen - har satt dom vid ett staket - det skall förhopningsvis bli lila bönor - som liksom kräftor ändrar färg vid kokning.
Ja det är vad jag odlar - och jag undrar i mitt stilla sinna hur mycket grönsaker jag kunde ha köpt för de pengar jag lagt ner på jord o fröer och allt detta arbete.
Lönsamt är det säkert inte - men roligt, hemodlat smakar liksom bättre.
Mina jordgubbar har många blommor och en del kart - får väl se vad det kan bli.'

Kantarellerna i skogen är små men på gång - dom bevakas lika noga som odlingarna.
groowymama
CITAT (shiva @ 25-06-2005, 02:51)
Ett par personers inlägg är så spåniga, urflippade och flummiga, så tillockmed Thomas Di Leva verkar jordnära. Det får mig att undra; vad är det Ni odlar egentligen, och hur mycket är för eget bruk?
Magnus.

ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif wink.gif wacko.gif
andersen
Magnus.

Jag odlar grönsaker och säljer inget på torget laugh.gif
Ralf
Jag odlar maskrosor och röker in grannarna med brinnande tändvätska.

För övrigt så undrar jag hur Tomas di Leva klär sig om han ska gå på maskerad?
Caprice
CITAT (Ralf @ 25-06-2005, 12:01)
För övrigt så undrar jag hur Tomas di Leva klär sig om han ska gå på maskerad?

laugh.gif laugh.gif

Caprice
groowymama
Magnus.

Jag odlar Kärlek wub.gif wub.gif wub.gif

Och det är ett ständigt och viktigt arbete för mig och belöningen är ENORM wub.gif wub.gif wub.gif
Milex
Vi odlar dill och röker makrill.
Några kokta färskpotatisar till det så är vi nära Nirvana smile.gif
Biggan_
Magnus.

Är du spekulant?? ohmy.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
zaaritha
Du är --förstås--klarsynt o står över alla andras inlägg?? sad.gif
CarMa
Odlar allt för eget bruk....mest pelargoner.
Röker några öringar ibland när andan faller på tongue.gif
shiva
CITAT (zaaritha @ 25-06-2005, 19:50)
Du är --förstås--klarsynt o står över alla andras inlägg?? sad.gif

jag har på inget sätt påstått att jag står över alla!
Milex
CITAT (shiva @ 25-06-2005, 20:55)

Vad odlar och röker du då? smile.gif
zaaritha
Nej--det var väl kraftigt uttryckt av mej! Ber om ursäkt!
Men; kan du förklara din åsikt bättre o mer fylligt?
*Felix matte*
CITAT (shiva @ 25-06-2005, 20:55)

Men du kom med en insinuant fråga... faktiskt så tycker jag att det vore reko om du förklarade vad som föranledde den... Ett par personers inlägg är så spåniga, urflippade och flummiga.. osv säger du

Kanske vore det på sin plats att du stod för dina ord och talade om vilka rolleyes.gif först då kan vi andra ta ställning till om vi dellar din åsikt.
Att bara komma med ett påstående ger lite "tunt" intryck. wink.gif
kerstin z5-6
Tja vad jag odlar vet du ju smile.gif

I övrigt är det väl nån enstaka Nicotiana tabacum som passerat här tongue.gif

Jag tror du lder lite av meconopsisbrist .. lite i alla fall
Å andra sidan är jag numer inte så frekvent gäst i småprat -så jag vet inte direkt vad du syftar på .. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
zaaritha
Väntar fortfarande på svar!
shiva
Jo, det här menar jag; såg Thomas Di leva på TV och på alla frågor svarade han ungefär
Fråga: hur mår Du? Svar: Som ett frukt träd!
Fråga: Vilket frukt träd? Svar: Du får välja själv!
Fråga: Hur mår Du? Svar: blommor luktar gott och ängar är vackra! Allt är vackert och luktar gott!
Fråga: Vad ska vi göra åt u-landsproblemen? Svar: Kärlek, om vi alla kramas blir alla glada, och så kommer det små råsa moln med kosmiskt puder och alla skrattar och blir glada!
Fråga: En det kritiserar dina kommentarer! Svar: Dom är såååå vackra och underbara och luktar så gott, och jag älskar dom också, med en klick smör på och lavendel i armhålorna är även dom fiiina!

Jag undrar starkt om man kan vara så naturligt, eller om det behövs en mycket stark tro, eller kanske en dos av något man odlar i trädgården! Ja, jag har erfarenhet från tonnåren, nej, jag vill inte ha något själv ! Växte ifrån sånt för 20 år sen.

Vad menade jag med inlägget?
Jag tänker inte peka ut någon eller några, finner det ointeressant och onödigt! Frågan var - ironisk och allmänn och inte alls elakt menad. Men, en del tankar, frågor och syn punkter besvaras med Thomas Di Leva-liknande svar, som jag kan tycka stötande. Jag är inte perfekt själv, och har kallats "klumpig" av Pejori:

Tycker däremot synd om en del som förmodligen av ren sysslolöshet eller något annat fel kommenterar, ifrågasätter, och svarar på ALLA inlägg, oftast helt utan eftertanke, vettigt svar eller poäng, ibland HELT utan att begripa något av vad det hela handlar om, men MÅSTE bara säga något för sakens skull! Felix matte är INTE en av dom, vill jag poängtera. Birgitta P och kerstin z5-6 är mina favoriter, som jag hemskt gärna vill ha närmre mig, menar jag inte heller! Det tror jag att dom flickorna vet!

wub.gif wub.gif

Är jag tydlig nog, eller?
Magnus smile.gif
gammelnalle
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-06-2005, 21:12)
Tja vad jag odlar vet du ju smile.gif

Jag tror du lite av meconopsisbrist .. lite i alla fall
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

biggrin.gif laugh.gif tongue.gif rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (shiva @ 26-06-2005, 03:36)
Är jag tydlig nog, eller?
Magnus smile.gif

duger gott för mig smile.gif ...jag gillar Di Leva biggrin.gif
groowymama
Thomas Di Leva är en härlig person;jag lyssnar ofta på hans musik wub.gif
Om flera var som Thomas så skulle världen vara en mycket skönare plats att leva på;d.v.s.människorna skulle vara skönare att leva tillsammans med wub.gif
Våran fantastiska planet är i sig själv oändligt ljuvlig och skön att leva på.

Men det är vi människor som håller på att förstöra denna vår Moder Jord sad.gif
groowymama
"Tycker däremot synd om en del som förmodligen av ren sysslolöshet eller något annat fel kommenterar, ifrågasätter, och svarar på ALLA inlägg, oftast helt utan eftertanke, vettigt svar eller poäng, ibland HELT utan att begripa något av vad det hela handlar om, men MÅSTE bara säga något för sakens skull! Felix matte är INTE en av dom, vill jag poängtera. Birgitta P och kerstin z5-6 är mina favoriter, som jag hemskt gärna vill ha närmre mig, menar jag inte heller! Det tror jag att dom flickorna vet!

wub.gif wub.gif

Är jag tydlig nog, eller?"
Magnus smile.gif

Förresten;jag kom på en sak:genom sig själv känner man de andra eller hur det nu var wub.gif
Reserv
Först och främst Shiva, måste bara få ifrågasätta din bild, heter inte du Magnus? blink.gif Eller du kanske extraknäcker som transa? rolleyes.gif Nä skämtar bara, kunde inte låta bli, det är juh andra som kritiserat min korkade bild. Vad det gäller "udda" inlägg, håller fullständigt med dig, men så tillhör jag också klumpfötterna här på Odla tongue.gif Har man inget svar eller åsikt så måste man väl för fanken inte flika in med att kärleken är så stor och älska varandra hittan och dittan, det här är ett forum och inte en jädra ormgrop. rolleyes.gif
groowymama
CITAT (Reserv @ 26-06-2005, 11:56)
Först och främst Shiva, måste bara få ifrågasätta din bild, heter inte du Magnus? blink.gif  Eller du kanske extraknäcker som transa? rolleyes.gif  Nä skämtar bara, kunde inte låta bli, det är juh andra som kritiserat min korkade bild. Vad det gäller "udda" inlägg, håller fullständigt med dig, men så tillhör jag också klumpfötterna här på Odla tongue.gif Har man inget svar eller åsikt så måste man väl för fanken inte flika in med att kärleken är så stor och älska varandra hittan och dittan, det här är ett forum och inte en jädra ormgrop. rolleyes.gif

Men käre rara Reserv;kärlek får vi människor aldrig för mycket utav wub.gif wub.gif wub.gif
pejori
CITAT (groowymama @ 26-06-2005, 17:30)
kärlek får vi människor aldrig för mycket utav wub.gif wub.gif wub.gif

jo....... laugh.gif laugh.gif laugh.gif
groowymama
CITAT (pejori @ 26-06-2005, 17:34)

kärlek får vi människor aldrig för mycket utav wub.gif  :wub:  :wub:

NE NE NE biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
Reserv
CITAT (groowymama @ 26-06-2005, 17:35)

kärlek får vi människor aldrig för mycket utav wub.gif  wub.gif  wub.gif

Näe, kanske inte att man kan få för mycket av kärlek, men tjatet om den kan faktiskt bli lite väl mycket ibland. Det kan t.o.m. bli en aningens irriterande också, inte själva kärleken då, men tjatet om den. rolleyes.gif
groowymama
CITAT (Reserv @ 26-06-2005, 18:03)
CITAT (groowymama @ 26-06-2005, 17:35)

kärlek får vi människor aldrig för mycket utav wub.gif  wub.gif  wub.gif

Näe, kanske inte att man kan få för mycket av kärlek, men tjatet om den kan faktiskt bli lite väl mycket ibland. Det kan t.o.m. bli en aningens irriterande också, inte själva kärleken då, men tjatet om den. rolleyes.gif

sad.gif sad.gif sad.gif Jag som bara vill dela med mig av mitt innersta kännsla wub.gif wub.gif

Men samtidigt förstår jag vad du menar smile.gif
Reserv
CITAT (groowymama @ 26-06-2005, 18:11)
sad.gif  :(  :(  Jag som bara vill dela med mig av mitt innersta kännsla wub.gif  :wub

Solis, du behöver kanske inte va´så frikostig när du delar med dig rolleyes.gif Vi förstår ändå vad du menar, även om du inte säger det i alla dina inlägg wub.gif
pejori
CITAT (groowymama @ 26-06-2005, 18:11)
sad.gif sad.gif sad.gif Jag som bara vill dela med mig av mitt innersta känsla wub.gif wub.gif

dela gärna med dig smile.gif smile.gif smile.gif
men kanske inte fullt så mycket och fullt så ofta wub.gif wub.gif wub.gif
Bettson
Sorry Magnus!

Kanhända är jag lite virrig ibland. Maken frågade igår om jag inte hade någon tablett mot alzheimers att ta bland de andra medecinerna. Han tyckte jag hade behov av en sådan. laugh.gif

Är bara utsatt för passiv rökning ibland och inte av det upplyftande slaget. tongue.gif
kerstin z5-6
Bettson -du är inte virrig smile.gif

Av många inlägg jag läst här finns två jag minns och gillar mycket
Ett är Bettsons -på fråga: måste jag ta bort alla giftiga växter i trädgården då jag har småbarn ?" svarar Bettson -ge barnen mat , så slipper de beta i trädgården ..smile.gif
Det andra är ditt Shivas i en tråd som berörde våld mot kvinnor -
"tala om för mej var han bor så kan jag åka dit och skrämmas" eller nåt liknande ..
Även om jag fattar att det i nte hjälper och att man inte bör göra sånt (gör inte sånt !) så tror jag -att för den som är drabbad , måste det vara oerhört skönt men en man som vågar visa sånt civilkurage!
heja bägge två smile.gif
K biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon