anna_rispan
Varför kommer inga morötter upp?? Det är väldigt lerig jord jag odlar i kan det ha med skaen att göra??
Susanna
Jag har också väldigt dålig grobarhet på morötterna. Jag har också lerjord men har lagt en sträng plantjord där fröna ligger. Fast ibland tycker jag morötter tar en väldigt lång tid på sig.
messermark
Mina morötter har inte heller kommit upp i år sad.gif
Ammari
Mina gror inte heller.... sad.gif Satte till och med om dem en gång och luckrade upp jorden med plantjord, jag har också kraftig lerjord och tänke att de kanske inte klarade den. Men inga morötter har kommit..... Förlikar mig med tanken om att de utelblir i år suck.
anna_rispan
idag var jag och rensade. av den första omgången jag sådde har det nu tagit sig upp ett total.!!! , har sått i en andra omgång så kankse om jag har tur får jag ett tjugotal i år... trist.

men skönt att höra att det inte är bara jag som "misslyckats" med morötter på lerjord i år.
tullmejs
Lerjord ska inte vara ett definitivt hinder, men jag har heller inte lyckats. I år försökte jag inte ens.
Berit
Här har inte ett enda frö av morötter grott, inte heller brytbönorna men däremot rosenbönorna växer så det knakar.

Både morötter och brytbönor har jag haft i många år ( i jorden är det mycket lera) och alltid fått stora skördar, det är något konstigt i år.

mvh
Berit
Immix
Samma sak för mig- inga morötter har orkat sig upp i lerjorden... sad.gif . Vi hade köpt såband för att få dem på lagom avstånd, men det hade kanske varit bättre att så tätare så kanske något hade kommit upp i alla fall...
noora
Vi har lerjord och dessutom ligger grönsakslandet skuggigt sad.gif Jorden i grönsakslandet har varit fuktig hela sommaren hittills, och ganska kall. Jag är inte direkt förvånad att inget annat än lök verkar gro (och löken var sättlök, så den har inte behövt "gro" på samma vis). Högst var tionde morotsfrö har grott och plantorna är nu väldigt taniga. Nästa år blir det torvparti där i stället, så får något som faktiskt gillar kylan och fukten växa där...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon