Madeleine1
25-06-2005, 13:00
I mina rabatter dyker det upp något som ser ut som de första bladen på Akleja, men jag är inte säker på att det är det det är. Det vore himla trevligt i och för sig...

Själva stjälken är lätt luden och Aklejan är ju slät (tror jag). Någon som vet vad det kan vara?
Kan kanske vara skelört - har för mej att dom har lätt ludna stjälkar. Vänta och se är mitt råd - det kan ju vara en dyrgrip av nåt slag!
tullmejs
25-06-2005, 15:28
Jag såg också några sådana lovande blad i landet idag, tror nog att det kan vara akleja :-) jag har en hel del nära till hands också. Hoppas man orkar flytta dem till något lämpligare ställe...
Håller med om att det också kan vara skelört, de kan vara rätt lika på bladen. Dock tycker jag att de nästan alltid verkar vara friskt gröna, till skillnad från aklejorna. Fast jag har nog ingen vidare koll på riktigt ung skelört. Blabla :-) fast skelörten är också trevlig (i måttlig mängd).
Madeleine1
25-06-2005, 20:05
Det är nog skelört. Läste en beskrivning om att den just kunde förväxlas med Akleja, men att den har hårigare stjälk... Låter som det som växer hos mig!
Jag låter dem sitta kvar för säkerhets skull tills jag vet.
Tack för svaren!!
ingrid fuxwall
25-06-2005, 23:13
Nu tycker jag ju att akleja är ett ogräs men det ska jag kanske inte skriva här ?
zaaritha
25-06-2005, 23:22
Akvileja--ett ogräs!!!???????????
tullmejs
26-06-2005, 07:56
Jag har jämfört aklejans o skelörtens blad o stjälk:
Båda är faktiskt håriga. Aklejan har kort (< stjälkdiametern) tät behåring, skelörten lite glesare och typ oregelbunden, längre ( > stjälkdiametern), med lite krokiga hår.
Aklejans blad och stjälk drar ibland åt violett. Bladskaften och bladskivorna sitter oftast i vinkel mot varandra, kanske 20 - 50 grader, skelörten mestadels mindre.
Bladskaftet fortsätter hos skelörten, till synes, en bit in (1/4-1/5 av bladytan?), dvs nerven är mer eller mindre ogrenad i början, men aklejans strålar inom några millimeter ut.
Skelörten har ju orange saft, och nerverna är gula mot solen, aklejans nerver tunna och vita mot solen - men jag vet inte hur det förhåller sig med mjölksaften på unga skelörtar, någon här på forumet hade vad som verkar vara skelört utan ill-orange saft.
Flikarna är hos skelörten mjuka i själva "gipan", som på slätbladig persilja, men aklejans vikar går ihop, utan den lilla rundningen. Jag tror slutligen att skelörtens bladskivor mest är längre än breda, men aklejan har bredare blad, typ lika breda som långa.
Mina småttingar i landet är definitivt akleja :-)
Madeleine1
26-06-2005, 21:04
Wow! Vilken beskrivning!
Då är det nog Akleja jag har trots allt. Håller tummarna och ska försöka ha lite tålamod.
Hmm, skelörten i vår trädgård har knallgul bladsaft och hade även det innan den blommade. Den har för övrigt snart blommat över hos mig här i Stockholmstrakten.