Full version: SMÅ gröna larver
råse-marie
Vad ska ja g göra upptäckte att det är fullt med små gröna larver på mina rosor och astibie . ( inget annat vad det ser ut som nu iallfall ....)
MEN VAD SKA JAG GÖRA sad.gif
yenny
ja jag vet inget annat än att plocka bort dom för hand... det har jag gjort förr i alla fall...
råse-marie
Men det är ju hur många som helst om dom minsta är .......såååå småååå wacko.gif
Finns det inget farligt gift, snabbverkande .... wink.gif
yenny
jag vet...dom e pytte små wink.gif wacko.gif vi får hoppas någon annan har nått bättre råd.
råse-marie
Ja ....det är väl kanke det enda sättet sad.gif och jag som är lite lat just när det gäller larvjobb biggrin.gif
men ja g plockar väl fram förstoringsglaset och ger mig ut.
smile.gif
ÅsaF
Spreja med nåt ohyra mydel så dör de. Såna medel med gas brukar va mest effektiva.
Margith
Jag hade nåt liknande i min akleja-rabatt förra året. Gröna larver som käkade med en otrolig hastighet. Min första tanke var också 'nåt farligt snabbverkande gift' wacko.gif Eftersom jag inte hittade nåt sånt använde jag vanlig Radar... hur farligt är det???... unsure.gif
Hur som helst, det fungerade, de gröna larverna dog och jag slapp plocka de för hand. Utan problem hade jag kunnat fylla en skurhink... men jag fick spreja ganska många gånger innan alla var borta. Så vitt jag förstod, efter att ha läst bl a här på odla, så pratar vi om fjärils-larver. Det verkar ju lite grymt att dräpa fjärilar, men vad göra när de kal-äter rabatterna????
Råse-marie, du kan ju söka på gröna larver, ungefär den här tiden förra året, det fanns några bilder på dem, kolla om det är nåt sånt du har i dina blommor.... Är det det så ge dem en omgång Radar !! (eller två) tongue.gif tongue.gif
Lycka till!
Margith
råse-marie
Tack ska kolla smile.gif och köpa hem några burkar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon