Full version: Blåregn
Ani
Jag undrar när det är lämpligaste att flytta blåregn, före blomning eller efter? Pga ombyggnad måste blåregnet flyttas annars kommer byggjobbarna att trampa sönder det lilla trädet..sad.gif
kristerh
Det är ju aldrig bra att flytta på något innan det skall blomma,
då kommer säkert blomningen utebli,
men hellre flytta på den än att den blir nertrampad eller hur.
krister
Ani
Jo, så sant. Är det något jag bör tänka på? Typ jord, läge mm?
Byggnadsarbetare i all ära, men aj mina stackars blommor!!! huh.gif
zaaritha
Blåregn--går det att odla i zon4??
Ani
smile.gif Ja. Förra året växte den så fint så. Jag bor ganska nära en strand och läget är ganska så skyddad från hårda vindar. zaaritha, var det du som skulle ha pavorian?
zaaritha
Ja! pavoria har jag ju letat efter!!
kerstin z5-6
jag ska testa hur det går med blåregn i z5 laugh.gif
Ani
Kerstin...*ler* Hoppas det går bra. Visst är blåregn vackra! Jag bodde förut i Östergötland och jag försökte med blåregn där men det gick inte så bra. Läget där var väl för öppet och blåsigt. Men när jag flyttade hit så gav jag mig inte, jag planterade två blåregn..smile.gif och det gick!
Louise i Göteborg
CITAT (Ani @ 25-06-2005, 22:42)
Är det något jag bör tänka på? Typ jord, läge mm?

Skall du flytta dem permanent eller bara under bygget?

Om permanent har jag ett råd: se till att de inte kommer igång för tidigt på våren. Ett för "bra" läge gör att de startar för tidigt och sedan stryker med av kylan som brukar komma i slutet av våren.

Om tillfälligt: halvskugga skulle jag tro.

Blåregn är underbara biggrin.gif - helt klart bland de handfull växter jag skulle försöka ha hur liten trädgården änn var.
Ani
Tack Louise. Jo, jag flyttar blåregnet permanet. Vid entren. Min dröm att den ska välkomna gäster med sina underbara blommor..*drömmer*
Susie Bloom
Hade ett blåregn vid min uteplats i Älvsjö, Stockholm som växte bra och blommade jättefint - 2 gånger per säsong!
Förmodligen var det just på den platsen zon 2 eftersom det var vindskyddat och den växte mot husväggen av tegel. Det enda viktiga var att beskära den MINST 2 gånger per år annars blev det inte några blommor alls.
Nu har vi flyttat till Gotland (zon 1) och här planterade jag ett blåregn på södergaveln till vårt hus förra våren - det dog i vintras när det helt plötsligt blev vinter med -20 grader efter att ha varit vår i flera veckor.
Ja, ja så kan det också gå - det var tyvärr inte bara blåregnet som dog utan en hel del annat nyplanterat också. Men nästa vår - efter att huset målats om den här sommaren - så blir det ett nytt försök. För jag ser verkligen fram mot ett jättestort blåregn mot den ljust gråa gaveln! Låter det inte tjusigt!!

Susie på Stjärnarve wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon