susan.e
25-06-2005, 21:19
Ska klockmalva beskäras och isåfall hur stora ska de vara när man gör det?
Det beror på hur man vill ha den senare, själv vill jag ha mina med hög stam och i en stor kruka har jag andra växter under, så bestäm själv, där man toppar färgrenar den sig, vill du ha den buskig nyper du många skott, det blir ju en meter hög växt.
Jag håller som bäst på att stamma upp en klockmalva o har sparat en 20 cm "stam" o sedan beskär jag kronan rätt hårt. Jag brukar beskära mina när de är ca 30 cm höga om jag inte vill stamma upp dom lågt, de tål rätt hård beskärning. Dom blir som Kajsa säger, stora med tiden. Strax efter att man skurit ned dom slukar dom inte lika mkt vatten har jag sett.
susan.e
26-06-2005, 10:01
Tack för svaren. Mina klockmalvor är annu bara 10-15 cm höga, ett par stycken har redan blomknoppar ~ och om de ska bli en meter höga så blir jag nog tvungen att dela ut av dem till vänner och bekanta. Har drivit upp 18 st.. Efter vad jag förstått så går det att övervintra dem i rumstemeratur, som krukväxter, stämmer det?
LadyAdina
26-06-2005, 10:38
Jag har min som krukväxt året om. (Jag har hittills lyckats ta livet av de krukväxter jag försökt ställa ut så jag behåller alla inne året runt.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.