Full version: Blommande basilika
susan.e
Mina basilikaplantor håller på att sätta knopp. Antar att man ska knipsa bort knopparna för att få växten att bli riktigt stor ~ kan man hålla på med det hur länge som helst eller är det läge att så nya plantor?
zaaritha
Jag är så banslig att jag låter mina plantor få blomma, kollar man nära--så har den vackra blommor!!
ingrid fuxwall
Jag tar bort mina blommor och moderplantan är nog ca. fem år så det är för mig ett bra sätt.

ingrid
zaaritha
Som sagt var; jag låter min få blomma, har så gjort se´n -98.
Maria i Helsingborg
CITAT
Jag tar bort mina blommor och moderplantan är nog ca. fem år så det är för mig ett bra sätt.

För mig som aldrig lyckats med basilika låter detta otroligt. Har du en planta som är 5 år och zaaritha en från från 98´!? ohmy.gif blink.gif rolleyes.gif
Har ni bilder? Hur har ni lyckats med detta???? Använder ni inte bladen? Blir bladen "sega" när plantan är så gammal?
susan.e
Tack för svaren. Jag knipsar vidare ~ och glufsar i mig med liv och lust! Vilken krydda...mmm
ingrid fuxwall
CITAT (Maria i Helsingborg @ 26-06-2005, 09:08)
CITAT

För mig som aldrig lyckats med basilika låter detta otroligt. Har du en planta som är 5 år och zaaritha en från från 98´!? ohmy.gif blink.gif rolleyes.gif
Har ni bilder? Hur har ni lyckats med detta???? Använder ni inte bladen? Blir bladen "sega" när plantan är så gammal?

Självfallet använder jag bladen ! och självfallet tar jag sticklingar och föryngrar och ger bort.

Men nog ser bladen lite annorlunda ut än på en helt ung planta, är liksom mer ludna och tjocka - nysådd basilika har ju liksom blanka och glansiga blad men inte mina.

Eftersom mina krukor ger så mycket, året om. Klipper jag ofta bara ner och slänger för att få en växt som inte ser för hemsk ut.

ingrid
liv
Jag får minsann så eller köpa mina basilikaplantor varje år.
Hur bär ni er åt ????Hur övervintrar ni platorna???
Jag är imponerad
Liv
lillgull
Det är jättelätt att ta sticklingar ifrån basilikaplantor! Detta går även utmärkt att göra på sånna här "små trångbodda" basilikor man kan köpa färska. Men man ska kolla noga noga i krukorna så att inte stjälkarna redan har börjar svartna nertill vid jordytan! Det är någon slags svampsjuka tror jag och det gör att stammen svartnar och dör.
Man knipsar av några gröna fina stjälkar typ 7-10 cm om det går.
Man tar och knipsar av det översta bladparet ,om man vill, det är bra om det är två bladpar kvar eller ungefär fyra blad per stjälk.

Sen tar man ev. bort blad på den delen av stjäken som ska stå i vatten(inga blad under vattnet) sätter man dom i ett litet glas eller en liten vas så att de får stå och rota sig. Efter en eller två veckor i mitt köksfönster brukar det ha kommit ut tre-fyra små vita rotstrånkar så brukar jag plantera, två och två i en 15 cm kruka. Jag använder vanlig blomjord för inomhusväxter. Jag har fn fyra plantor. Två fullvuxna som är ca 60 cm höga, och två små som bara är 10-15 cm. Mina brukar vara fina och krispigt gröna från februari(då gör jag mina inköp av sticklingplantor på närmsta affär) tills i november. Då brukar de ibland dö av värmen och mörkret. Bladen blir sladdriga och ljusgröna....
Jag skördar hela tiden i toppen på varje liten stjälk. Och jag lämnar inga "klackar" när jag skördar för det har jag läst att et gillar den inte.
På så sätt förgrenar den sig och blir lite buskig. Man ska oxå va ganska noga med att vattna den, jag vattnar mina varannan dag nu på sommaren! Jag har blå korn som näring i vattnet någon gång då och då..
Siri
Det här lät intressant,,
Undrar bara en sak, vad menas med att man inte ska lämna någon "klack"?
lillgull
Ja alltså man ska inte kapa av stjälken så att det blir en lång strånk överst. När man skördar ska man ta bort stjälken så nära det undre bladparet som möjligt...

I ILLLLLLL<----- det bladpar du vill skörda
I I<---kapa inte här då blir det en "klack"
I I
I I
I I <--- kapa här !
I ILLLLLLLL <---kvarvarandeblad par som ska dela sig

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon