|
Jag gräver ner grönsaksrens odyl i grönsakslandet. Min man säger att jag gräver ner avfall och det att det inte är tillåtet. Jag säger att jag lika gärna kan gräva ner det där som i komposten. Vem av oss har rätt?
Åsa, mälardalen zon 2
05-11-2002, 13:50
Det finns nog lite olika regler i olika kommuner. Vegetabiliskt avfall tycker jag kan vara OK att gräva ner i grönsakslandet så enorma mängder brukar man ju inte gräva ner i ett vanligt hushåll. När det gäller animaliskt avfall så brukar man i de flesta kommuner kräva att man har en godkänd kompost för just detta avfall.
Hannele
05-11-2002, 22:07
Fortsätt du med det, spotty - men undvik bröd, ost och sånt. Endast grösaks och fruktrester. Och sprid lite, inte för mycket på samma ställe.
Näpp för då kommer det svartvit randiga bufflare och flyttar in. Vilket jag har erfarenhet av...
SPOTTY Har matkompost sedan många år, det gräver jag ner vår och höst, i den åker allt matavfall ner, utom apelsinskal som vi tar bort, sägs vara för sprutat, enligt någon trädgårdstidning. Gräver alltid ner matavfallet i grönsakslandet, det kan vara både grovt och kladdigt ibland, men oj vad fort maskarna tar hand om det. Efter en månad syns bara lite äggskal. Äggskalen kan man gräva ner vid rosorna, men med tiden blev det för mycket skal, så nu åker dom ut i grönsakslandet. Så fortsätt gräv ner din grönsaksblast, ändå bättre köp dig en särskild tunna för matavfall. Så får hela landet näring varje år. Det går inte så bra att bara slänga ut i rabatterna, behöver blandas upp i jorden först. KAJSA
Guuuuud, så gulligt marsvin!!! Jag har två sådana "kompostkvarnar" hemma, det blir lite mindre grönsaksrens att hyva ut... som biverkning - det är ju inte därför man har dem egentligen...
Hej!
Visst har maken rätt i att du sysslar med nedgrävning av avfall. Har du blastat av och skalat ute i trädgården så är det trädgårdsavfall. Har grönsaksrenset varit inne i huset och vänt så är det köksavfall.
Att gräva ner trädgårdsavfall är normalt tillåtet så länge man följer hänsynsreglerna i miljöbalken, d v s det ska göras utan risk för skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön.
Att gräva ner köksavfall (eller kompostera) ska man normalt anmäla till kommunen att man gör. Hör efter hos kommunen vad som gäller!
Anna
CITAT (Anna C @ 26-11-2002, 14:54) Hej!
Visst har maken rätt i att du sysslar med nedgrävning av avfall. Har du blastat av och skalat ute i trädgården så är det trädgårdsavfall. Har grönsaksrenset varit inne i huset och vänt så är det köksavfall.
Att gräva ner trädgårdsavfall är normalt tillåtet så länge man följer hänsynsreglerna i miljöbalken, d v s det ska göras utan risk för skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön.
Att gräva ner köksavfall (eller kompostera) ska man normalt anmäla till kommunen att man gör. Hör efter hos kommunen vad som gäller!
Anna tänk så besvärligt det kan bli ifall man följer alla regler
Annika zon 4
10-01-2003, 14:06
Gräva ner eller inte. När jag ex.vis tar upp morötter och inte tar in blasten utan myllar ner den i jorden direkt. Då är det OK, för då är det trädgårdsavfall. Om jag däremot tar in morötterna med blasten på och därefter bär ut den igen och gräver ner, är det då köksavfall?????!!!!!!!!
Annika zon 4
10-01-2003, 14:10
Sommartid och det är dags för grillning. Vi äter ute. Köttbitarna har inte ens varit in i mitt kök, för all tillredning och förtäring sker utomhus. Dessa rester kan jag alltså mylla ner direkt i jorden eftersom de är trädgårdsavfall????!!!!!!
Anledningen till att man har kompost är ju för att avfallet ska genomgå en process, och man lägger ut komposten först efter man har gjort en limpa eler liknande. Komposten ska mogna liksom. Detta gör att man får ut mer näring, och komposten blir nyttigare! Verkar jobbigt att gå och pilla ner skräpet i rabatterna oxå, förstör du inte planteringen då?
CITAT (tarsia @ 14-01-2003, 11:11) Anledningen till att man har kompost är ju för att avfallet ska genomgå en process, och man lägger ut komposten först efter man har gjort en limpa eler liknande. Komposten ska mogna liksom. Detta gör att man får ut mer näring, och komposten blir nyttigare! Verkar jobbigt att gå och pilla ner skräpet i rabatterna oxå, förstör du inte planteringen då? Det fungerar som gröngödsling, det både ger näring och bevarar fukten. Enda problemet kan vara att sniglar kan gömma sig där men annars är det bara bra.
Jag tror inte man behöver fastna i definitioner om vad som är köksavfall, trädgårdsrens eller kompost. Man kan använda sunt förnuft. Bor man i ett område där man riskerar att göda och dra till sig råttor eller mängder av möss så komposterar man i sluten behållare allt som dessa djur kan tänkas gilla. Det gäller t ex äpplen, morötter och köttrester, medan man utan problem kan mylla ned gräsliknande material direkt såsom blast direkt i jorden.
Komposteringen är nedbrytningen, och för att den ska skapas behövs ju inte kompostlådor - den sker i hela naturen, frömst på marken. Men vill man ha aktiv nedbrytning även på vintern, vill man kompostera också animaliska rester och bor man i områden där råttorna till och med kommer till äppleskrotten - då är det bra att lägga allt råttätbart i sluten och isolerad kompostlåda.
Animaliska rester lägger jag alltid i kompostlådan, för de stinker även när de komposteras (bryts ned) i jorden. Och eftersom räkskal och annat hamnar där behövs ju växtdelar också för att de ska bli bra balans och skjuts i nedbrytningen. Alltså hamnar växt- och grönsaksrester också i kompostlådan. I övrigt läggs grönsaks- och fruktrens i öppna lövkomposter och direkt i jorden här också, särskilt vid kvävekrävande växter.
Annika! Som Cilla säger så räcker sunt förnuft ganska långt. Morotsblasten som varit inne i köket och vänt är definitionsmässigt köksavfall, men det är troligtvis inte någon som hakar upp sig på om du gräver ner den i trädgården. Köttbenen har du inte odlat i trädgården och kan således inte vara ett trädgårdsavfall (men man vet aldrig vad morgondagens genteknik kan leda till  ). Anna
e_sedell
18-02-2003, 20:17
CITAT (Annika zon 4 @ 10-01-2003, 14:10) Sommartid och det är dags för grillning. Vi äter ute. Köttbitarna har inte ens varit in i mitt kök, för all tillredning och förtäring sker utomhus. Dessa rester kan jag alltså mylla ner direkt i jorden eftersom de är trädgårdsavfall????!!!!!! Nej, kött är animaliskt avfall och är alldrig trädgårdsavfall!!! Det finns speciella "borrar" att använda när man ska gräva ner trädgårds/köksavfalll. Jag läste en artikel i en trädgårdstidning om en snubbe som hade lyckats bra med pumpor. Han hade vunigt någonting... Men i af så hade han alltid grävt ner matavfall i grönsakslandet men tröttnat på att just gräva ner det. Då utväcklade han en borr, den ser ut presic som en grov isborr. Den fanns att beställa i flera olika stolekar, men kostade skjortan.  Den såg ut att fungera ganska bra.
Odla.nu har också skrivit om borren på: http://odla.nu/artiklar/jordborr.shtml
e_sedell
25-02-2003, 19:51
Inte riktikt lika dan, men samma princip....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|