|
Hej! Jag satte penseer i våras och de har varit jättefina tills för en månad sedan då planta efter planta vissnade (precis om om man slutat vattna). När jag lyfter på plantan så följer den med upp, den verkar vara aväten precis där roten går ner i jorden. Det verkar som om det sitter larver runt i kring, ser ut som små mörka tusenfotingar, ca 1-2 cm långa. Jag har även hittat larver inne i rotklumpen, kanske de fanns där redan när jag köpte dem. Så här är det varje år, det är alltid ett antal plantor som drabbas. Tidigare trodde jag att det var myror som var orsaken men i år har jag inte sett några. Väldigt trist är det i alla fall. Någon som vet vad det kan vara och vad man kan göra åt saken? Gunnar
Maggan H
27-06-2005, 12:44
Har aldrig hört talas om nåt sånt på penséer, kan du ordna ett foto? Ska själv dra igång nästa års penséodling om några veckor så det kan vara bra att veta vad det är. Det enda jag har fått uppätet på sånt vis är en rumsask som en förvirrad trädgårdsborre hade lagt sina ägg i, men där fanns över huvud taget inga rötter alls kvar...
Ska man börja odla penseer redan nu? Hur då?
Maggan H
27-06-2005, 16:05
Jag sår i småkrukor direkt och planterar ut i oktober, på växtplatsen, de övervintrar där. Alt kan man ha dom kvar i krukorna i kallväxthus tills våren.
Ska se om jag kan fixa ett foto!
Gunnar
Sagosessa
05-07-2005, 07:21
Jag har också råkat ut för något som ser ut som tusenfotingar. Köpte 5 tovsippor tidigt i våras. 1 har dött och 3 ser rätt risiga ut. Endast 1 planta ser frodig och fin ut. Jag upptäckte tusenfotingarna när jag rensade bland bladen på de drabbade exemplaren. Jag plockade bort alla blad som såg döda ut (ihoprullade, veka, bruna och sladdriga) och det var aldrig något motstånd när jag tog bort bladen. De bara följde med upp ur jorden. Ibland följde stora delar av plantan med, och det var vid ett sådant tillfälle som jag såg tusenfotingen i rotändan. Fick omdelebart känslan av att "där har vi sabotören" I rabatten finns även hostor, rosor och buxbom - men det är bara tovsippan som har drabbats. Kanske hade plantan redan ohyran på sig vid inköpet? Trist i vilket fall som helst. Jag har inte köpt några nya plantor av tovsippa för jag hoppas att de kommer att fröså sig  Har läst på forumet i annan tråd att de kan vara rätt så invasiva
Tusensköna
05-07-2005, 09:10
Låter ju som samma grej jag fick på mitt blågull! Hela plantan vissnade och sen lossnade den nästa själv från marken. Rötterna såg uppätna ut, mosiga liksom. Löjtnanshjärtat som står bredvid har blommat extremt dåligt och bladen gulnade tidigt. Dock sitter den fast i marken, än... Jag låter det vara tills vidare, men längre fram ska jag gräva ur och byta ut jorden just där.
/Tusensköna
Maggan H
06-07-2005, 10:41
Det finns ett pulver som heter Dipterex som man kunde köpa för några år sedan i välsorterade växtbutiker mot trädgårdsborrens larver, som ju lever på gräsmatterötter. En vattning med detta tog död på det årets larver. Det borde ju funka på allt som lever av rötter, eller? Det är väldigt giftigt och fanns inte framme i butiken, man fick fråga efter det. Vet inte om det ff finns. Vi har nu vattnat ut på vår gräsmatta i tre år i augusti och vi har inga baggar kvar, jippie! Det är dyrt men drygt, vi har nog hälften kvar efter 3 år, till ca 1000 kvm tomt. Kan vara värt att prova.
Åsa, mälardalen zon 2
06-07-2005, 11:09
Enligt kemikalieinspektionens hemsida måste man ha certifikat för bekämpningsmedel 2L för att få köpa Dipterex det är olagligt för butiker som säljer till konsumenter att sälja dessa typer av medel. Medlet kommer att försvinna helt (även för yrkesodlare) 20051231. Div. larver i marken kan man ta död på genom mer miljövänliga sätt numera = vattna ut nematoder som tar död på larver av trädgårdsborrar, pingborrar, harkrankar mm. http://www.bionema.se/
Maggan H
07-07-2005, 13:13
Ojdå, hoppas de hade tillstånd när vi köpte, men det är ju 4 år sen. Man får nog tänka sig för innan man använder det då.
Maggan H
16-07-2005, 17:06
En slags tusenfoting, min mor kallade den alltid för grimspett, var nu det namnet kom från. Har aldrig hittat såna i mina krukor, men väl i en cykeltunnel här i närheten. Var glad att det inte är så här många du har, eller??
Jesus Christ!
Ormgrop har jag hört talas om men.............
Nä det är jag verkligen glad för att jag inte har! Tack för bilden!
Gunnar
Maggan H
18-07-2005, 20:02
Ja, äckligt, det värsta är att det fanns en massa såna stora högar med bara nån dm emellan, säkert 9-10 st till, de flesta lika stora. Ulf Carlberg Biträdande jourhavande biolog, Naturhistoriska riksmuseet, säger så här: 'Vissa av dessa djur företar sådan gruppbildning, speciellt om hösten samlas de i fuktiga områden då de måste hålla sig fuktiga, vilket de inte behöver under sommaren då den har hög resistens mot torka. De kan även företa gemensamma vandringar. Varför det är på det här viset vet man nog inte. Enligt äldre uppgifter så kunde en vandring på 1800-talet i Ungern innehålla milliarder av djur. Så det var nog av samma anledning dina djur samlades - även om i mindre skala.'
Fick detta svar från Victoria Jung på Econova:
Det är en dubbelfoting, en slags tusenfoting som du skickat in bilder på. Troligen tillhör den arten Tachypodoiulus niger som äter mossor och alger. Allmänt lever dubbelfotingar på både levande och dött växtmaterial. Därför skulle det ju kunna tänkas att de äter på dina penseer om de förekommer i stora antal. Tyvärr har jag inga råd för bekämpning. Det finns inga nematodprodukter eller annan biologisk bekämpning i handeln som fungerar mot tusenfotingar. Prova med myrmedel eller plocka dem för hand.
Gunnar
zaaritha
02-08-2005, 23:47
Åh--fy fan va´vidrigt! Jag klarar inte tusenfotingar, tyvärr.......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|