Full version: Perenner
Julia03
Hej!
Jag är nybliven ägare till en liten trädgård. Längs ena kanten av staketet är perenner planterade - de flesta höstblommande. Kan inte säga idag
vad det är - förutom Brinnande kärlek (tror jag den heter!?). Kan man flytta perennerna nu eller ska jag vänta till de är utblommade i höst?
sad.gif
Reserv
Går, går det alltid, men ta en rejäl klump jord runt rötterna med. Dom kan se lite lessna ut från början men vattna rejält tills dom tagit sig. Det kan även bli ett litet svinn, men dom brukar repa sig dom flesta. Jag har flyttat runt mina blomster i alla årstider (utom då snötäcket legat) och bara fått en mycket litet svinn. Välkommen hit föresten wub.gif
Louise i Göteborg
Om du nu är ny i denna trädgård så kan det gömma sig en hel del i rabatterna.
Risken med att flytta saker nu är inte dessa planter (håller helt med Reserv - allt kan flyttas) men det kan finnas annat, tex vårlökar, i rabatten som skadas.
Skynda långsamt!

Välkommen hit.
jomar
Jag brukar höra att när man är ny i en trädgård bör man vänta ett helt år innan man ger sig på några förändringar, då har man sett hur allting ser ut under alla årstider och sen är det lättare att se vad man vill förändra. Som andra redan har sagt, ha inte så bråttom. rolleyes.gif
ingrid fuxwall
Tycker nog att du ska vänta ett tag med flyttandet. Kanske det klarar sig men lika gärna kan du ta död på en hel del.
Brinnande kärlek - Studentnejlikan, den blommar hos mig så inte är det någon höst växt och inte mår den bra av att flyttas nu !

Lycka till och berätta hur du gjorde
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon