Jill-Ulrika
Nu har jag fått tag på frön till brytbönan purple queen och även en variant som heter hjälmböna. Kan jag så den idag och få skörda nåt i sommar eller är det försent? Kommer nog så några frön i år även om de inte kommer hinna bära någon större skörd bara för att se hur de funkar på min balkong. Tar glatt imot alla tips, på vattning och lämpligt krukdjup laugh.gif
Eva i Skåne
Brytbönan tror jag nog du hinner få skörd av. Det är nog bara tre veckor sedan jag sådde mina, eftersom det var så kallt hela våren, och jag tycker de kommit bra nu.

Hjälmbönor har jag för första gången i år, men de har växt väldigt sakta. dom satte jag långt tidigare och hade inne först.
När du säger skörd blir jag lite undrande. För mig är hjälmbönan bara en prydnadsväxt. Menar du att tänkt äta dem? wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hjälmbönan går att äta och det är så den används i asien. Det är de färgglada unga baljorna man slänger ner i wooken och liknande. Fröerna är giftiga men eftersom den inte brukar hinna bilda frön i sverige så är det ingen risk. Mina hjälmbönor som jag fick gratis (provodlare hos runåbergs) växer som bara sjutton i en 20 liters tomathink från willab (3 plantor sitter det i hinken). Jag sådde inne i april och fick toppa dem flera gånger för att de skulle hålla sig lite mindre innan jag kunde plantera ut dem i hinken. Hjälmbönehinken står på altanen i soligt läge. Själv ska jag nog provsmaka baljorna ifall jag får några, jag fick ju fröerna från runåbergs och de vill nog ha en rapport om odlingen och de har kanske tänkt ta med den bland de andra bönorna de är ju främst ett företag som handlar med grönsaksfröer.

Vanliga bönor även störbönor med lång utvecklingstid har jag sått ett år runt midsommar när det varit kall vår och den tidigare sådden ruttnat, och jag hann få skörd men det kan ju bero lite på vart man bor är det en sort med lång utvecklingstid och man bor i norra sverige kan det ju hända att man inte hinner få något.
Jill-Ulrika
CITAT (Eva i Skåne @ 26-06-2005, 22:44)
Hjälmbönor har jag för första gången i år, men de har växt väldigt sakta. dom satte jag långt tidigare och hade inne först.
När du säger skörd blir jag lite undrande. För mig är hjälmbönan bara en prydnadsväxt. Menar du att tänkt äta dem?  ;)

Läste i inlägget av Åsa i Mälardalen att det visst gick att äta hjälmbönan. Men om fröna är giftiga blir man ju lite fundersam, minst sagt. Men bildar de inga frön så är det ju inga problem. Fast det är något som tillhör framtiden. Nu ska jag så, kunde inte göra det innan jag hade läst svaren i Odla.
wub.gif
KURT
Hjälmbönorna är inte så giftiga att man behöver vara speciellt rädd för dem. De innehåller ovanligt mycket glyksider (många andra bönor innehåller också glycosider).

http://www.ces.ncsu.edu/depts/hort/consume...son/Dolicla.htm
Jill-Ulrika
Båda bönsorterna har tagit sig. Och nu har jag också insett att inspirationen till Jack med bönsjälken måste kommit ifrån att ha sett en böna gro. Herregud vilka bjässar, tror jag det att det är jättar som bor däruppe i slutet av bönsjälken laugh.gif
Ophelia
Vill gärna veta hur det går med dina bönor och om du hinner får några blommor och bönor. Mina blomsterbönor har tagit fart och nu börjar jag se att de blir stora. biggrin.gif biggrin.gif
Jill-Ulrika
CITAT (Ophelia @ 06-07-2005, 14:42)
Vill gärna veta hur det går med dina bönor och om du hinner får några blommor och bönor. Mina blomsterbönor har tagit fart och nu börjar jag se att de blir stora.  :D  :D

Återkommer gärna med fortlöpande info om hur mina bönor tar sig och om det hinner bli någon skörd. *hoppas, hoppas* wub.gif
Jill-Ulrika
CITAT (Ophelia @ 06-07-2005, 14:42)
Vill gärna veta hur det går med dina bönor och om du hinner får några blommor och bönor. Mina blomsterbönor har tagit fart och nu börjar jag se att de blir stora.  :D  :D

Jaha nu har mina brytbönor fått baljor wub.gif fast inte så stora. Men ändå, kul, kul! Hjälmbönorna går det sämre med, de beter sig så konstig och torkar ut snabbt som attan, eller blir angripna av något vitt flygfä, usch! Men det var riktigt tjusiga ett tag verkligen estetiska med sina vackra lila stammar och gröna blad med lila nervtrådar. Tyvärr var det så få frön i fröpåsen, bara 6 stycken. Det var en besvikelse. unsure.gif
Ophelia
LÅter kul. Mina blomsterbönor har en del låååånga baljor som jag låter sitta kvar som dekoration. Sedan plockar jag bort vissna blommor för att den ska fortsätta blomma. Ska nog ha hjälmböna nästa år. rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Mina hjälmbönor i Willabs tomathink är stora och frodiga men jag har inte fått några blommor än. Jag kan dock testa i många år Runåbergs var ganska generösa med frön så den provpåse jag fick var jättetjock av alla frön.
Jill-Ulrika
Brytbönorna var ju väldigt tacksamma och vackra. De fick ju baljor nästan direkt efter att blommorna visat sig.Synd bara att baljorna gömmer sig bakom bladen. Hjälmbönan var en hjärtskärande besvikelse, de har blivit långa, taniga och rangliga, lite halvvissna på vissa ställen och inte en balja eller blomma så långt ögat kan nå. Men jag är inte villig att ge upp hoppet riktigt än. Kommer ge dem en ny chans nästa år.
AnitaJ
Hej!
Jag har haft hjälmbönor två somrar i rad nu. Förra sommaren blev de jättedåliga, växte knappt något och hann inte blomma. Nu i sommar har de faktiskt hunnit blomma en hel del och även sätta baljor. Men riktigt bra har de inte blivit. Dom verkar vara väldigt värmekrävande.
Både i år och förra året satte jag även en planta i växthuset och där har det gått bättre. Så pass bra att jag hunnit få egna, mogna frön smile.gif
Ophelia
Har smaskat i mig blomsterböna, både stora och små. De stora har jag ätit bönorna inne i baljan och se små som brytbönor. De är väldigt goda och smakar som brytböna. Jag tror att de bönorna i baljorna är nästan snäppet godare så jag spar så jag har både stort och smått. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon