Full version: Snokbebis
amaira
En liten ursöt snok ringlade fram på den lilla tomtvägen. Mitt i vägen - dumma ungdom! Oj vad han ringlade när jag kom och tänkte ta den, men han kom just ingenstans. Det ser så fort ut, men är inte så fort.

Jag blev kär wub.gif det var det sötaste jag sett på länge! Så mjuk och len mot min hand. "Svansen" virades ett par varv runt mitt finger, och sen försökte han dra iväg. Det gick ju inte, han låste fast sig själv. Det var bra, då slapp jag hålla i så dant, medan jag flyttade honom in till ett stenröse sådär hundra meter från vägen.
Jag vill inte se fler överkörda ormlik!

Den här goseormen hade jag gärna velat ha, men jag har inte utrymme i mitt liv för orm just nu. Jag har ju två möss och en fjärilslarv, det får räcka.

wub.gif wub.gif

wolkenkrabber
snokar verkar vara fina, jag har sldrig sätt vild orm... förutom på en liten bondväg mellan trosa och stockholm tror jag det var sad.gif
Heddas matte
jättesöt!!
Hedda hittade en snok för någon vecka sen.. fast en lite äldre.. säkert 30 cm lång.. svårt att säga vem av dom som blev mest förvånad... dom stirrade på varann en lång stund innan ormstackarn smög iväg ner i vattnet och simmade därifrån.
Lars-Olof Arvids
Vilken söt liten snok! wub.gif På midsommardagen när jag var ute och cyklade på en liten skogsstig hade jag faktiskt turen att få se en hasselsnok! Den var ungefär halvmeterlång och låg mitt på stigen. Hasselsnoken är klassad som sårbar (hotklass 3) i den nya rödlistan, så det är roligt att den finns här i mina hemmamarker. För kanske 6-7 år sedan såg jag en på nästan samma ställe, vilket kan tyda på att det finns en fast population där.

Olle
pejori
är hasselsnoken bara klassad som trea? ohmy.gif ohmy.gif
jag trodde det var mycket värre för den lilla gynnaren smile.gif smile.gif
lyckades för några år sedan hindra en från att slå ihjäl en, som han trodde var en huggorm mad.gif mad.gif
ormen hade inget gjort, men skulle dödas ändå mad.gif mad.gif
Lars-Olof Arvids
Ja, hasselsnoken betecknas som "VU" i den nya rödlistan. Den tycks inte vara helt ovanlig här i Stenungsundstrakten. Jag ser dem inte varje år, men har genom åren sett dem på ett flertal platser här i trakten. Möjligen kan arten också vara lite förbisedd, då den lever bland tät markvegetation och sällan visar sig. Det är sorgligt att det fortfarande finns folk som vill slå ihjäl alla ormar. Dessutom är det förbjudet eftersom alla svenska arterna numera är fridlysta. Egentligen är de ju intressanta djur med samma existensberättigande som allt annat i naturen. Jag kan förstå att folk inte vill ha huggormar där deras barn leker, men hur ofta förekommer det egentligen?

Olle
pejori
precis. Ibland tror jag folk slår ihjäl ormar bara för att dom är ormar mad.gif mad.gif
det går ju att flytta på dom om dom ligger i vägen sad.gif sad.gif
Gossen Ruda
Det är andra som också dödar ormar. I torsdags när jag var på väg till sommarstugan såg jag en sån. När jag skulle passera över järnvägen upptäckta jag något stort brunaktigt som satt på marken på andra sidan spåret. Övergången ligger efter en backe så jag kom ganska nära, ca 15 meter, innan jag kunde se över till andra sidan.

Jag stannade när jag såg det ovanliga och funderade på vad det kunde vara. En fågel? Ja, en stor fågel satt på marken med ryggen mot mig och drog i nånting. Just då vände ormvråken på huvudet och stack direkt när den såg mig och lämnade kvar resterna av snoken den hade ätit på.

Synd att jag inte hade kameran redo men jag hade bara några sekunder på mig. Ormvråkar är stora på nära håll!!!!! Om det blir en allmän begäran kan jag lägga ut en bild på ormresterna. rolleyes.gif
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 27-06-2005, 14:26)
Om det blir en allmän begäran kan jag lägga ut en bild på ormresterna.  :rolleyes:

Gulligt av dej men.... nej tack. wub.gif tongue.gif
webmaster jim
Vi hade en stor snok som kröp in och gömde sej i husväggen när ja kom nära, som tur e så är väggarna täta på insidan så att den inte kommer in i huset wacko.gif
yla
jag tycker att om man uppför sej rätt i naturen så behöver man inte vara rädd
vuill man inte se orm så kan man klampa på me sina fötter o orme försvinner o vill du se ormen så smyg
rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon