amaira
De är ett gäng i humlen som virar sig upp runt Hjärteväns stuprör. De är så fascinerande VACKRA!

Bakänden är den vita, och fram den bruna (inte så lätt att se)

Det är sådär ett tiotal som jag har haft koll på en tid. (Finns väl ett tjugotal allt som allt tror jag) De är "stationära", håller sig till sitt eget humleblad och flyttar sig inte mer än att det går att följa de olika individerna och veta vem som är vem. De är också olika i storlek, och i färgskiftning. En del är mörkare och några klart ljusare.

Jag har sett ut den största, och följt den några dagar, jag ska nämligen kläcka den i fångenskap. Men den får äta i frihet så länge som möjligt, eftersom den inte alls "rymmer".

Här är "min":

och här är en lite ljusare:

Känner de sig störda, så "knollrar" de ihop sig till en liten fågelbajs. Nåja, numera har de vuxit till sig till en större fågelbajs, men fågelbajs är de.
Lustigt hur de kan reagera så att effekten blir så! De vet ju ine hur de ser ut.

Här mumsar min i sig mat:

I morse klockan 9 så höll "min utvalda" larv på att äta. "Snart spricker den" tänkte jag, för han börjar bli stor.

"Snart spricker jag" tänkte nog han också, för klockan 11 hade han lämnat humlen för att leta efter ett bra förpuppningsställe.

Här vilar han på Hjärteväns vägg:

Numera finns är han trygg i en stor burk jag har wub.gif . Det tar väl ett par dagar gissar jag på, innan han kränger av sig larvhuden och blir en puppa... Ska bli spännande att följa.

Med lite tur kanske det till och med blir en fjäril.

Vad det blir annars? Ett stort antal steklar ohmy.gif ! Fjärilslarver är ofta invaderade av parasitstekel-larver som äter upp dem inifrån. Vid kläckningen är larven/puppan till slut död, och de färdiga steklarna kommer fram i stället.

Men, men vi får se det från den ljusa sidan. Till och med larven har ju "ljusa ögon" att se med...

Det blev många bilder. Ni får ursäkta mig, men jag blir så "till mig" sleep.gif
wub.gif wub.gif
pejori
det blir nog en jättefin fjäril av den smile.gif smile.gif
kanske en nattfjäril, med tanke på den skarpa larvfärgen rolleyes.gif rolleyes.gif
tycker alla "snygga" larver blir nattfjärilar wub.gif
amaira
Åh, glömde ...

Det blir en vinbärsfuks, och det är en dagfjäril.

De ser ut såhär från undersidan

och såhär från ovansidan

Annars stämmer det, tycker jag med, att de vackraste larverna blir nattfjärilar wub.gif
wolkenkrabber
fiin! snyggs kontrast med den grågröna kroppen och de oranga vingarna
amaira
Här har min lilla söta larv spunnit fast sig i baken, och hängt sig att vänta.

Först går de och hänger sig, sedan tappar de huvudet ohmy.gif .

Här hänger ett huvud i ensamt majestät:

Huvudet behövs inte mera, så det "försvinner", sedan kommer puppan fram ur larvhuden.
Den här är "nypuppad" och fortfarande ganska ljus.

Och här är min efter en dag som puppa. Ser ut som vilket visset löv som helst.

Om två, tre veckor ska det finnas en färdig fjäril här inne wub.gif .
Gossen Ruda
Vi väntar på fortsättningen så småningom. wub.gif

Det är lite märkligt att se när sista larvhuden krängs av och en helt annan figur kommer ut. Sen kommer något ännu märkligare när larven förvandlas till en fjäril. Ett vilostadium kallas det ibland. Snack, det är en febril verksamhet under puppskalet. Organ och strukturer bryts ner och nya bildas istället. Varje vingfjäll skapas på sin plats på vingarna t.ex. En krypande klumpig bladätare skall ombildas till en flygande nektardrickare.
yla
oj jättefina bilder o en bra lektion i hur gör larver tongue.gif
*Felix matte*
Så fantastiskt fina bilder wub.gif tyckte jag tills jag kom till det tappade huvudet... då kom tårarna sad.gif ohmy.gif ... borde väl vara mer "härdad" efter alla dagars bildstuderande... men att tappa huvudet... näää ... det visste jag inte att de gör.

förresten så har jag i min favoritlista den här som visar fler än tvåtusen ohmy.gif fjärilar.

den har redan tagit ett antal timmar att kika i och fler blir det framöver tongue.gif biggrin.gif
amaira
CITAT (Felix matte @ 28-06-2005, 22:31)
Så fantastiskt fina bilder wub.gif  tyckte jag tills jag kom till det tappade huvudet... då kom tårarna sad.gif  :o ... borde väl vara mer "härdad" efter alla dagars bildstuderande... men att tappa huvudet... näää

Ojojoj wub.gif wub.gif .

De får ett nytt huvud, förstår du, som funkar mycket bättre än det gamla!!
Fjärilar dricker nektar, inte knaprar på blad som larven gör för att kunna växa till en stor fjäril.
Tänk om han inte tappade huvudet, då skulle han ju ha två huvuden *torkar tårarna*.

wub.gif
*Felix matte*
CITAT (amaira @ 28-06-2005, 22:52)
CITAT (Felix matte @ 28-06-2005, 22:31)
Så fantastiskt fina bilder wub.gif  tyckte jag tills jag kom till det tappade huvudet... då kom tårarna sad.gif  ohmy.gif ... borde väl vara mer "härdad" efter alla dagars bildstuderande... men att tappa huvudet... näää

Ojojoj wub.gif wub.gif .

De får ett nytt huvud, förstår du, som funkar mycket bättre än det gamla!!
Fjärilar dricker nektar, inte knaprar på blad som larven gör för att kunna växa till en stor fjäril.
Tänk om han inte tappade huvudet, då skulle han ju ha två huvuden *torkar tårarna*.

wub.gif

Faktiskt så kan jag inte förklara min reaktion... maken satt bara undrandes... försökte förklara att de nog gjorde så... men vad hjälpte det... bilden på "tappade" huvet satt som klistrad i hjärnan och tårarna rann... Nu har det gått en stund sen dess ... får väl kika på fler "huvudlösa" så jag härdas tongue.gif biggrin.gif wub.gif

Två huvuden... ohmy.gif ... Näää!
Aries
Verkligen fina bilder från larv till puppa!
Det är så spännande att se hur de utvecklas. Men inte visste jag heller att de tappade huvudet sådär!

Naturen ÄR fantastisk!
Ophelia
Amaira

Jag är full i beundran över din förmåga att fånga små kryp på bild (dock är vissa inte så väldans små) och din berättartalang. Tycker det är väldigt intressant att se vad du lägger in för bilder och skriver för text.

smile.gif smile.gif smile.gif wub.gif
groowymama
ÅÅÅ så vackra larver wub.gif
amaira
Här kommer fortsättningen wub.gif

Det gick på mindre än två veckor - och jag var förstås inte hemma sad.gif .

Varit på underbar sjösemester på öde ö i öde sjö i ljuvligt väder och levt vildmarksliv och njutit, tillsammans med hjärtevän. Hoppades på att puppan skulle ta god tid på sig, men icke.
Sonen hade order att "släpp ut fjärilen om det är något som fladdrar här rolleyes.gif ", men han hade inte sett den. Kom hem igår, och den var nog kläckt i lördags eller kanske i går morse.

Hade inte så mycket tid, så den fick lite sockervatten i min hand, och jag tog några snabba foton och släppte ut den.

Här äter den sockervatten, han/hon var törstig/hungrig. Kolla skuggan, den blev fin.

Hade inte tid att invänta en bra posering...

Och här säger jag adjö.

På latin heter vinbärsfuks Polygonia c-album. Album betyder vit, och c, ja det står för det vita c:et som syns på undersidan av vingen.
Aries
Vad skönt att allt gick bra och att larven blev en fin fjäril.
Häftigt att det är samma individ på bilderna. Och roligt att den har samma färger i larvstadiet som när den blir fjäril. wub.gif
KURT
Det är ju balansen mellan några olika hormoner som styr när det är dags för en insektslarv att förpuppas. En grupp av sådana hormoner är s.k. ungdomshormoner, ger man tillskott av ungdomshormoner så kommer inte insektslarven att förpuppas utan den kommer att fortsätta att vara larv, men bli en mycket stor larv!
Zitrus
Åhh, vilken fin fjäril din lilla söta larv blev!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon