Full version: ohyra på stockros
tinaw
Kan någon tala om för mej vad jag har fått på min stockros? Det äter upp den och lämnar nu små oranga prickar den ser förskräcklig ut vad ska jag göra? JAg har inte kunnat hitta några levande djur på den men det är i allafall nåt som äter den!! sad.gif
Ophelia
Låter som om din stockros har fått stockrosrost. Drabbar så gott som alla stockrossorter. Plocka bort bladen och BRÄNN dem (ej lägga i komposten). Plocka även rent under själva stockrosorna så inte svampen (för det är en svamp) övervintrar. Vad du kan göra är att försöka bekämpa svampen men något riktigt effektivt medel finns inte. smile.gif
tinaw
TAck för svaret. Då är det bara att gå ut och demolera min stockros! Om jag flyttar den i höst tar jag då med ev. svamp som e kvar eller?? unsure.gif
Ophelia
Nä.....tycker inte att du ska demolera den. Men planera för att förutsättningarna blir de bästa för den och plocka bort blad som ser angripna ut. Var även beredd på att bekämpa svampen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon