|
Full version: Opium vallmo
syster yster
26-06-2005, 16:35
 Hej jag har fått en massa vallmo frön en burk med opium vallmo och en med röd vallmo når kan jag plantera dessa och hur ? det är små små frön men många kan man dra en sträg direkt i rabbaten eller ska man så i kruka är det någon som vet? sommar hälsningar från mej!
kerstin z5-6
26-06-2005, 18:54
Vallmo passar fint att direktså -kanske är det lite sent på säsongen , men vi ska ju få en varm sommar  Passa bara så du inte rensar bort de små
Eller ställer dem så att polisen kan se dem - kan bli omhändertagen för opiumodling!
CITAT (Emser @ 28-06-2005, 16:37) Eller ställer dem så att polisen kan se dem - kan bli omhändertagen för opiumodling! Det är varken olagligt att inneha eller odla opiumfröerna. Däremot är det höggradigt förbjudet att försöka bereda dem eller utvinna opium ur dem.... Mvh Fenja
Hmmm...det var inte vad polisen sa till min svärmor när hon odlade 3 opiumvallmor i sin rabatt... De bara slet upp dem och förstörde dem!
Ophelia
29-06-2005, 11:01
CITAT (Emser @ 29-06-2005, 11:50) Hmmm...det var inte vad polisen sa till min svärmor när hon odlade 3 opiumvallmor i sin rabatt... De bara slet upp dem och förstörde dem! Poliserna är oftast inte riktigt hemma i en trädgård. Hoppas de hade koll på vad de tog bort, de får ju inte bara stövla in och rycka upp prydnasväxter om de inte vet vad det är för vallmo. De som vi odlar i Sverige som prydnad är sådana som är förädlade med mycket låg alkaloidhalt. Förresten används ju fröna som bröddekoration.
Christoffer
29-06-2005, 19:31
Frökapslarna (med stjälkarna) säljs även i snittblommeavdelningen.
pusillus
29-06-2005, 19:54
Och jag som bor granne med stadens polisstation !!!!!!!!
kerstin z5-6
29-06-2005, 19:58
Du kan lugnt odla dina vallmo ändå
Ophelia
29-06-2005, 21:24
CITAT (pusillus @ 29-06-2005, 20:54) Och jag som bor granne med stadens polisstation !!!!!!!!  Jamen det är väl inte den "riktiga" opiumvallmon du odlar utan den som är framtagen för prydnad?? Förresten behövs ett helt fält med vallmo för att kunna framställa råopium (alltså av den "riktiga" vallmon). Det krävs en massa arbete. Sedan ska du ju sitta i ditt fält och snitta kapslarna och innan dess lär nog polisen börja fundera. de flesta människor i dagens läge har fullt upp med en massa andra saker än att snitta vallmokapslar. Varför inte bjuda grannarna på vallmobröd?
Cellestine
30-06-2005, 05:07
Hur visste du att man skall "snitta Vallmokapslana" Opelia??? Innan dom kan redas till något användbart bruk??? Det är inte många som vet ??????????? Nyfiken,?? Så svår är inte processen att framställa heller för den delen, som en del verkar tro , det är förmodligen därför polisen drog upp dom, Förmodligen inte för att svärmor reder dom utan att någon annan kanske gör det.
Ophelia
30-06-2005, 08:56
CITAT (Cellestine @ 30-06-2005, 06:07) Hur visste du att man skall "snitta Vallmokapslana" Opelia??? Innan dom kan redas till något användbart bruk??? Det är inte många som vet ??????????? Nyfiken,?? Så svår är inte processen att framställa heller för den delen, som en del verkar tro , det är förmodligen därför polisen drog upp dom, Förmodligen inte för att svärmor reder dom utan att någon annan kanske gör det. Sök på ordet opiumvallmo på internet och det har även funnits reportage i tidningar från den gyllende triangeln där det har stått en del om opiumvallmo. Går även bra att gå in på polisens hemsida och leta sig fram. Inga problem att kunna få reda på hur man skördar råopium. Inget att vara nyfiken över hur jag vet detta. Tillhör lite av allmänbildningen varjefall inom min genre av utbildning. Att polisen drog upp plantorna tycker jag är mycket märkligt då det är fullt tillåtet att odla papaver somniferum av den förädlade sorten, d v s den sort vi använder som prydnad i våra trädgårdar. Det ska fastställas klart att det inte är prydnadsvallmo av somniferum som finns i rabatterna INNAN de dras upp. Kan ju faktiskt vara så att det var precis vad svärmodern hade och då ska de ju givetvis bort.
kerstin z5-6
30-06-2005, 11:04
För det första : Snitta hjälper inte -det ska till värme i mängder och länge -dvs ett annat klimat är vårt för att få till nåt opium avnågon berusningsbar art För det andra -detta är uppe minst tre ggr / år på olika forum Du kan odla papaver somniferum i din trädgård - precis som Ofelia säger. Tom brödvallmofröna gror om man har tur  Den som snittar de svenska" frökapslarna lär bli besviken " på resultatet
Ophelia
30-06-2005, 12:02
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-06-2005, 12:04) För det första : Snitta hjälper inte -det ska till värme i mängder och länge -dvs ett annat klimat är vårt för att få till nåt opium avnågon berusningsbar art För det andra -detta är uppe minst tre ggr / år på olika forum Du kan odla papaver somniferum i din trädgård - precis som Ofelia säger. Tom brödvallmofröna gror om man har tur  Den som snittar de svenska" frökapslarna lär bli besviken " på resultatet Även om man skulle hålla på och snitta vallmo för att få fram råopium så krävs det liksom lite mer än ett par stycken här och där, i Asien odlas de på FÄLT!. Sedan något mycket viktigt. Vi odlar INTE den riktiga opiumvallmon utan det är en förädlad form och det innebär att alkaloidhalten är mycket låg, nästintill obefintlig. Även om det skulle innebära att vi skulle kunna ha fält av denna vallmo och OM det skulle kunna gå att få fram råopium så skulle de inte ens vara värt att använda som klister. Med andra ord så är det fullkomligt värdelöst.
kerstin z5-6
30-06-2005, 12:18
precis :)odla på ni  De rosa är väldigt fina tycker jag
CITAT (Cellestine @ 30-06-2005, 06:07) Hur visste du att man skall "snitta Vallmokapslana" Opelia??? Innan dom kan redas till något användbart bruk??? Det är inte många som vet ??????????? Nyfiken,?? Jag tycker inte att det är så konstigt att man vet det, speciellt om man är intresserad av växter. Jag kommer inte ihåg var jag själv hörde detta för första gången, men jag har alltid haft för mig att det är ganska allmänt känt. Om inte annat är det ju bra att känna till att man inte riskerar att bli drogad av vallmofröet på brödet. Apropå detta, villken vallmo är det man tar frö från till att ha på brödet? Går det bra med vilken sort som hellst?
CITAT (Cellestine @ 30-06-2005, 06:07) Hur visste du att man skall "snitta Vallmokapslana" Opelia??? Innan dom kan redas till något användbart bruk??? Det är inte många som vet ??????????? Nyfiken,?? Jag har lärt mig detta genom att titta på naturprogram på TV, det har varit med i flera olika program dessutom. Det sas dessutom att det inte är tillräckligt varmt här i nordden för att få fram särskilt bra/starkt opium. Jag tror tvärt emot dig att det är många som vet det.
Ja, hur man ska "tillreda" opievallmo med snittning har jag vetat "alltid". Kommer inte ihåg när jag lärde mig det, så det måste vara länge sedan... Eventuellt var det i skolan.
Och precis som andra skriver så är det fullt lagligt att odla dem. Har själv fjädervallmo i trädgården, som är en förädlad opievallmo. "Danish flag" är också en opievallmo. Oftast kallar de nog inte vallmon för opievallmo, men kan man det latinska namnet inser man att många vallmo faktiskt är en prydnadsvariant av opievallmo. Eftersom man man köpa dessa fröer på ica så fattar man genast att det måste vara helt lagligt.
Jag sådde fröer av dem i höstas direkt i landet och nu blommar de fint. Så men behöver inte knussla med dem. Bara man inte rensar bort dem, såklart.
Cellestine
05-07-2005, 04:15
Om ni nu vet allt detta så finns det ju ingen anlednig till irritaton för att jag frågade hur hon -vad hon nu hette - kunde veta det- för det är inte någon allmänbildning i mina kretsar som odlar blommor överhuvudtaget och jag har inte heller sett något på tv; e , då hade jag inte frågat förstås. Men en viss åsiktssplittrng finns det har jag läst om nu efter inlägget och jag har t om fått reda på att vallmofrö visar possitivt på opiater i urinen ?! men det visste ni kanske om. Nåja det må vara hur eller hur med det ,jag var inte ute efter att trampa någon på tårna och kan be om ursäkt om jag irriterat någon med min dumma fråga och jag skall tänka mig för så att det inte händer igen
GoSatta
05-07-2005, 08:56
Räcker väl med att titta på discovery eller läsa illustrerad vetenskap för att veta hur opium "skördas" eller titta på en dokumentär från afganistan.
Den riktiga opium valmon är inte olaglig att odla i sverige det är itne förens du lägger ett snitt på den du gör någo olagligt. Sen att det krävs stora fält är inte heller rätt, dom odlar fram tonvis och det krävs ju självfallet fler blommor då. av 2 - 3 plantor får du lätt fram flera "vanliga" doser. och det har jag inte sett på discovery utan lärt mig i norra indien där många odlar för eget religöst bruk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|