Har sått lavendel 'Lady' som nu är 5 cm som högst.
Ska de toppas för att bli buskiga? Var toppar jag i så fall?
Hej!
Jag kan inte svara på din fråga, men jag undrar precis samma sak. Har också fastnat för lavendelsorten "Lady". Den blå färgen är underbar!
Mina plantor är väl en 3 cm nu...
Jag undrar också om någon vet hur långt ifrån andra lavendelsorter man måste man plantera för att undvika korsbefruktning? Jag har hört något om det kan ske. Den vanliga lavendeln är ju härlig, men jag vill gärna behålla den vackra "Ladyn" oantastad...
Sanna
Anders zon III
04-04-2003, 08:55
CITAT (sanna @ 04-04-2003, 09:15)
Jag undrar också om någon vet hur långt ifrån andra lavendelsorter man måste man plantera för att undvika korsbefruktning?
Om du ska föröka den med frö senare när den blommat så kan du inte vara säker på att få samma sort även om det inte finns andra lavendelsorter i närheten. Ta sticklingar isåfall!
Vad gäller toppning så har mina självsådda i trädgårdslandet alltid buskat till sig av sig själva småningom.
Jag odlar mina som ettåringar på balkongen. Tror du de hinner "buska till sig" någorlunda snabbt, eller ska jag kanske toppa ändå?
Kan det vara skadligt att toppa dem?
Oh, hur har ni gjort för att få era lavendelfrön att gro? Jag satte frön för snart två veckor sedan och placerade dem, efter råd, i kylskåpet men har ännu inte sett till några plantor!
K.
Jag gjorde precis som med alla andra frön: sådde i "miniväxthus" med lock och bara lät dem vara. Ingen kyla krävdes. Men du kanske provade en annan sort?
Jo, det är angustifolia enligt påsen.... man kanske ska försöka sätta ett par tillsammans med resten av djungeln i miniväxthus. Eller satsa på att köpa plantor helt enkelt.
K.
Anders zon III
04-04-2003, 21:49
CITAT (Sara @ 04-04-2003, 11:00)
Jag odlar mina som ettåringar på balkongen. Tror du de hinner "buska till sig" någorlunda snabbt, eller ska jag kanske toppa ändå?
Kan det vara skadligt att toppa dem?
Som ettåringar har jag ingen erfarenhet av dem, mina växer SÅ långsamt. De får liksom klara sig själva.
Men skadligt att toppa - icke!
Tack för svar! Jag provar att toppa hälften så jag kan jämföra.
e_sedell
05-04-2003, 11:31
Jag toppar alltid mina Lavendel plantor. Men jag brukar alltid ta sticklingar, det kanske är lite skilnad....
Anette på Solbakken
06-04-2003, 08:01
Jag har aldrig toppat mina frösådda lavendelplantor. De brukar buska till sig själva. Ge inte upp vid frösådd. Ibland tar det ordentligt med T I D.
Jag driver också upp mina lavendrar i miniväxthus. Instämmer med föregående talare - de tar tiiiiid på sig de små raringarna...grobarheten är sisådär upplever jag också.
Erik: var någonstans beskär du lavendelplantorna? Alltså, på vilket "våningsplan"?
När sätter ni ut era plantor? Jag bor i Stockholm, nära Mälaren...zon 2? Eller kanske 3?
Sanna
e_sedell
06-04-2003, 14:35
Ja du, jag vet inte riktigt, men när de är ca 1 dm så kapar jag dom på mitten....
Jag toppade mina frösådda Lavendula Lady för 14 dagar sedan och ser redan resultat. De har blivit kraftigare och fått nya sidoskott. Jag "sparade" några, som nu ska få samma behandling.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.