men jag har inte sett att man hänvisar till några andra specifika fora (heter det väl i plural?)
Var diskuteras det:
livsåskådning?
Religion?
Grannosämja?
Personliga problem?
just nu skulle jag vilja diskutera en bok som jag hittade på loppis om Jesu hemlig liv... MYCKET intressant men jag tror inte det skulle platsa här...
Men jag vill vara kvar här (och tänker bli kvar) det är ju mångfalden här som gör Odla.nu så intressant...
Sköt om er alla odlaioter...
fjodor
groowymama
26-06-2005, 20:15
CITAT (fjodor @ 26-06-2005, 20:55)
men jag har inte sett att man hänvisar till några andra specifika fora (heter det väl i plural?)
Var diskuteras det:
livsåskådning?
Religion?
Grannosämja?
Personliga problem?
just nu skulle jag vilja diskutera en bok som jag hittade på loppis om Jesu hemlig liv... MYCKET intressant men jag tror inte det skulle platsa här...
Men jag vill vara kvar här (och tänker bli kvar) det är ju mångfalden här som gör Odla.nu så intressant...
Sköt om er alla odlaioter...
fjodor
NÅ;vad tycker du om den boken och vem har skrivit den och är du troende själv?
Som jag skrev så tror jag inte att DEN diskussionen platsar här, men vill gärna hitta en plattform för den typen av diskussioner.
Boken heter : Jesu Mystiska Liv , och är skriven av en H.Spencer Lewis och är utgiven 1936....... inte precis någon bok man hittar i dagens bokhandlar.
Jag har inte kommit så långt i boken men här är några av kapitlens namn:
Jesu grannar
Jesu föräldrar
Jesu mystiska föräldrar
Födelseplatsen och Magerna
Det heliga barnets födelsedag
Den mystiska början av Jesu mission
Den okända delen av Jesu liv
(sammanlagt 17 kapitel)
Bl.a så fick jag lära mig att TERAEUPTERNA var ett FOLKSLAG som vi här i norden kallar Essenererna.... Det tyckte jag var intressant och fick kolla det med ett bra lexikon.... och det var så...
Troende?? Nej knappast, men gissar att en "utomstående" skulle kalla mig för agnostiker. (Annars skulle man väl knappast lägga tid och energi på att läsa något sådant???)
Sulawesii
27-06-2005, 07:54
Själv har jag läst "Enligt Maria Magdalena" av Marianne Fredriksson.
Men det är en skönlitterär bok. Det antar jag att inte din är?
Och varför skulle du inte kunna diskutera det här? Inte ska vi väl sätta munkavle på oss bara för att vi är oroliga för att det ska blir bråk?

Detta småprat är ju för allmänt prat.
andersen
27-06-2005, 10:32
fjodor jag tycker att det borde gå alldeles utmärkt att diskutera det här.
Fast jag själv kommer nog inte att deltaga i den diskutionen men det finns nog andra som gör det.
Fjodor, det står ju uttryckligen att detta är ett fora för EJ trädgårdsprat. Prata på du, det är andra som missförstått.
CITAT (fjodor @ 26-06-2005, 20:55)
Det kanske skulle platsa bättre på
Filosofiforum.
Med det inte sagt att du inte får filosofera här på Odlas allmänna Småpratsavdelning.
birgitek
27-06-2005, 15:15
Fjodor, självklart kan du ta upp precis vad du vill här.Vem har påstått något annat?.Detta är ett "småpratforum" och allt mellan himmel och jord platsar här.
Birgit Ek
OJJJ OJ OJ!!
Inte meningen att det skulle bli fel....
Jag har nog förstått att jag FÅR diskutera här... inget tvivel på den saken...
men jag känner att jag vill "forumera" lite mer än de diskussioner som blir här,,, (DET ÄR ingen kritik mot någon eller mot forumet)
Men känner inte ni det så ibland att man vill nå fler??? Jag gillar verkligen odla.nu men ..... vill vidga mina vyer kanske..
Så Bettys länk skall jag testa... TACK för den..
Hinner inte läsa så mycket just nu.... trädgården och familjen kräver sitt....
men jag skall rapportera lite mer när jag kommit lite längre i boken..
fjodor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.