dammkillen
26-06-2005, 20:09
jag har gjort en rabatt, jag vet inte hur det blir men det växer och det är roligt att se.
utifrån kanten är det Sommarviva, Smörboll, Saxifraga, Blodnäva, Gulpudra, Lilja med orange blommor, Rödfibbla, Silverarv, Stor daggkåpa.
innanför detta utifrån kanten är det Praktnejlikrot, Silverarv, Nejlika, Röd rudbeckia, Höstflox, Rosenbräcka, Praktnejlikrot, Fackelblomster
Caprice
27-06-2005, 12:10
Låter spännande!
Jag har gjort ett par nya rabatter i år, men de där otäcka sniglarna gillar den med..
Det är alltid kul att se hur det blir med tiden..
Caprice
violina
27-06-2005, 13:48
En soligt varm rabatt låter det som. Skoj när man komponerar nya rabatter.

Men jag håller med om sniglarna, de är taskiga. Finns hur mycket grönt som helst utanför häcken. Men tydligen smakar gurkört och riddarsporre godare
dammkillen
27-06-2005, 19:46
ja visst är det kul.. =) jag har inte sett några sniglar här, kanske trivs sniglarna söderut där det är varmare
idag gjorde jag en rabatt i en f d avloppsring...av fem stycken Lavendel som jag satt med ca 10 cm mellanrum och sex stycken Kryptimjan med 5-10 cm mellanrum, i klungor.
Jag lade 50 liter ogödslad solmull ovan kompostmaterial och ovanpå solmullen har jag lagt sand med en del sten i.
I det satte jag Lavendel och Kryptimjan. Jag hoppas det blir bra. Min ambition är att de ska överleva vintern. Jag har läst att de båda vill stå väldränerat och magert, att Lavendel inte tål att stå fuktigt vintertid, att den kan vara svårövervintrad. Jag kommer eventuellt täcka över med någon isolering inför vintern sedan. Jag har också ett trälock som jag kanske lägger på brunnsringen om det finns plats. Jag har ju satt växterna lite under överkanten på ringen med tanke på att kunna lägga lite isolering där och trälocket.
Jag hoppas det blir bra, det är så härliga blommor på Lavendel och Timjan.
Det kan ju vara 25 minus här på vintern så det är ju fantastiskt att växter överlever överhuvudtaget.
Så, planerar ni några nya rabatter? eller ändra något?