Full version: Rosenbuske
netaave
Jag skulle gärna vilja sätta en rosenbuske i trädgården, en som blommar länge, den ska dofta och gärna vara vit för det är så fint när det mörknar.

Finns här någon kunnig person på detta område? smile.gif
Ophelia
Hur stor ska den vara och var bor du? De kanadensiska rosorna är ju helt outstanding gällande friskhet och härdighet. Själv är jag förtjust i en ros som heter Louis Bugnet. Den får rosa knoppar och blomman är vit när den slår ut.

Här kan du få lite information om olika rosor samt andra blommor från läsare. Annars finns ju en hel uppsjö med böcker.

http://www.alltomtradgard.se/
kerstin z5-6
Då är det def en Louis B du söker smile.gif
Den blommar oupphörligt är frisk , tål hög zon , doftar o har vackra knoppar tom smile.gif Håller sig kring 120 men tål ansning

laugh.gif
Kajsa
Jo, Louis Bugnet är jättefin, den är ett måste i trädgården. Har annars Rugosan Fimbriata med fransiga kronblad ca 1.5 m blommar till hösten, men växer sakta i början, tycks det som. Rugosa rosor är friska.
Eller rugosan Schneezwerg 1.5 m blommar till sen höst.
Nevada, mandarinros blir en stor buskros 2-3 m, blommar mycket en ggn men småblommar sedan till hösten, blommorna blir jättestora. Busken böljar ut rund och vacker. Blommar nu.

Nevada
dammkillen
jag är inte kunnig angående rosor, men jag känner till en och vad jag förstår så doftar den kanel =) tänkte jag skriver in den.

Rosa pimpinellaifolia 'Totenviksrosen'

höjd ca 1 m.

Gulvita dubbla i juni-juli

Buskigt förgrenat växtsätt

zon I-VIII

pris 139.00
netaave
Louis Bugnet verkar mycket intressant, den kan få bli ganska stor, den ska stå som solitär på en gräsmatta nedanför altanen på framsidan. Då kan vi njuta av den både från altanen och uteplatsen, samt att alla som går förbi kan få se den.
Immix
Var ute efter samma sak och köpte för någon vecka sedan en Nevada. Blir jätteglad av Kajsas bild- den är ju jättefin! wub.gif Det var i och för sig Louise Bugnet med, men det finns väl säkert plats för fler. tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Såhär ser min Nevada ut just nu (den ser dock större ut i verkligheten än vad den gör på bild)

Kajsa
Oj, Åsa vad fin din Nevada var, min börjar växa på men din var magnifik.
Har köpt " systern " i år Marguerite Hilling som är identisk med Nevada men den är rosa och blir inte fullt så stor.
netaave
Runt dammen som ska stå en bit bredvid buskrosen ska jag också sätta rosor tror jag, och aklejor, då har man ju blommor hela tiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon