Full version: Rhododendron
Diana
Hejsan!

Jag undrar bara om man efter blommningen skall klippa bort "Blomkvastrarna" efter att den har blommat eller skall man låte den vara. huh.gif
ingmet
Medans roddarna är hyffsat små kan man ägna sig åt det, jag brukar ta det som lite meditation. Hörde på radion att "någon" förespråkade att man skulle rensa efter blomningen för att busken på så sätt skulle ägna energin åt de nya skotten. Men... i naturen så finns det ingen som tar bort fröställningarna.. och det går ju också bra. Så om du har gott om tid... biggrin.gif
anna_rispan
Om man vill stimulera skott-tillväxt, för att få en tät växt, så kan man knipa bort den vissna blommställningen. På Gröna Rum pratade de om det för några veckor sedan. Knakse finns mer att läsa där.
Diana
Hur långt ner skall man klippa? vajre strå eller skall jag försöka få hela klumpen i ett klipp? huh.gif
fruberglund
Du klipper inte utan bryter av hela kvasten precis där de nya bladen är på väg fram. Man känner rätt lätt vart rätt ställe är när man väl börjat, var försiktig så du inte skadar de nya bladen som är på väg att växa ut bara smile.gif

Jag har gjort så de senaste 2 åren på våran stora buske och den har skjutit massor med fina skott i år. Har gjort så på mina 3 nya buskar i år också och de har också massor med fina skott.

Lycka till!
Kajsa
Har pysslat med det i helgen, man ska vara ganska snabb med att vrida bort dom, för nya skotten ligger strax under, det blir svårare när dom vuxit en bit.
MrNorth
Gäller samma sak för azalean när den har blommat över?

/henrik
Diana
Tack för det Fruberglund, då skall jag göra det i morgon biggrin.gif
Diana
Kajsa: Då hoppas jag att jag inte väntat för länge, men det visar sig i morgon när jag skall göra det. rolleyes.gif
Diana
Tack för DET Mr.North!!
Då tar jag dom med i morgon smile.gif
MrNorth
happ happ.. sakta i backarna... jag ställde en fråga, inte ett påstående wink.gif Jag undrar om samma sak gäller för azalean...

/henrik
Diana
CITAT (MrNorth @ 30-06-2005, 10:00)
happ happ.. sakta i backarna... jag ställde en fråga, inte ett påstående wink.gif Jag undrar om samma sak gäller för azalean...

/henrik

Oops!! Sorry! Missade frågetecknet på slutet! Ingen fara skedd för jag har ej varit ute då det regnade. Men jag kan ej svara på din fråga tycärr sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon