Full version: Frågar här med!
katarina76
Har fått två stora plantor med lila Vallmo i min odlings lott-jätte vakra! Men nu undrar jag, om jag tar frön från dem, kan de bli lila de med, eller är risken stor att alla blir röda, så som de var från början? Hade jätte gärna haft dem nästa år med? Är alltså de varnliga röda som jag låtit vara kavar( vet att en del ser dem som ogräs, men jag tycker de är vackra wub.gif ) som har muterat eller nått och blivit lila i år biggrin.gif
Cellestine
Jag har en stor samling med vallmo och dom har samma färg från år till år
en del tar jag in när dom torkat och planterar där jag vill att dom skall vara och en del får vara kvar och självså, men dom tar ju lätt över om man inte håller efter dom och klipper av blomstjälken när dom blommat över.
Jag har också lila och den är så fin . smile.gif
men tror du inte så att dom kommit med vinden eller någon fågel kanske
på en odlingslott kan man nog få in allt möjligt med vinden - spännande.
smile.gif
Ophelia
CITAT (katarina76 @ 26-06-2005, 23:50)
Har fått två stora plantor med lila Vallmo i min odlings lott-jätte vakra! Men nu undrar jag, om jag tar frön från dem, kan de bli lila de med, eller är risken stor att alla blir röda, så som de var från början? Hade jätte gärna haft dem nästa år med? Är alltså de varnliga röda som jag låtit vara kavar( vet att en del ser dem som ogräs, men jag tycker de är vackra wub.gif ) som har muterat eller nått och blivit lila i år biggrin.gif

Jag har ingen aning vad för vallmo du har, om det är papaver somniferum eller papaver orientale. Jag har dock hört att en sort (Patty´s Plum som är en papaver orientale) inte ska gå att föröka med frön och få samma färg men däremot kan den förökas med bitar av roten och då bibehålls färgen.
Cellestine
det var konstigt , då undrar jag förstås vad det är för några jag har som kommer från år till år och ser alltid likadana ut??????????????? från fröna??
inte från roten - hoppas att du kan svara på detta med, då vi är många som är nyfikna eftersom jag alltid ger bort så många och alla har fått samma färg ??????Nyfiken................ smile.gif
katarina76
Tack för svaren! Fattade det som att det bara var en av sorterna som inte gick att frö så? Man kan ju alltid changsa på att det är den andra sorten då smile.gif
Och ni har säkert rätt, har nog kommit med någon fågle eller liknande, skall ta och ta frön, för har de kommit dit av sig själva så måste de ju gå att frö så? Jätte fina är de i vilket fall som smile.gif
Ophelia
CITAT (katarina76 @ 27-06-2005, 18:07)
Tack för svaren! Fattade det som att det bara var en av sorterna som inte gick att frö så? Man kan ju alltid changsa på att det är den andra sorten då smile.gif
Och ni har säkert rätt, har nog kommit med någon fågle eller liknande, skall ta och ta frön, för har de kommit dit av sig själva så måste de ju gå att frö så? Jätte fina är de i vilket fall som smile.gif

Alltså, jag vet inte om det stämmer med Patty´s Plum och jag vet inte vad det är du har för sort. Detta är bara vad jag läst och hört. Skulle det visa sig att de som kommer upp från frösådden är av en annan färg än den du redan har, då kan ju möjligheterna finnas att föröka via rotbitar. Detta beror ju på vad du har, det finns inte bara en vallmosort. Jag vet att det finns andra papaver orientale som går utmärkt att fröså, tror att de flesta går jättebra.
katarina76
CITAT (Ophelia @ 27-06-2005, 18:20)

Alltså, jag vet inte om det stämmer med Patty´s Plum och jag vet inte vad det är du har för sort. Detta är bara vad jag läst och hört. Skulle det visa sig att de som kommer upp från frösådden är av en annan färg än den du redan har, då kan ju möjligheterna finnas att föröka via rotbitar. Detta beror ju på vad du har, det finns inte bara en vallmosort. Jag vet att det finns andra papaver orientale som går utmärkt att fröså, tror att de flesta går jättebra.

Ok.. men hur gör man med rotbit? Har aldrig provat?
Ophelia
CITAT (katarina76 @ 27-06-2005, 23:22)
CITAT (Ophelia @ 27-06-2005, 18:20)

Ok.. men hur gör man med rotbit? Har aldrig provat?

Du måste ta en bit av roten och plantera i sandblandad jord.

Men som sagt, jag vet inte om din vallmo behöver förökas via rotskott för att den ska bibehålla sin färg.

Vad är det för vallmo du har?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon