Full version: Tandläkarrädsla!
Wera
OOO FYYYY!!! Måste till tandläkaren i morgon bitti och det känns inte bra. Fick tandvärk i helgen och det rejält! Beställde tid och nu kallsvettas jag redan. Tycker att det är så jobbigt att gå dit... sad.gif
wolkenkrabber
jag ska vara hos tandisen om 1 timma och 30 min sitter o käkar frukost nu sleep.gif

inte för att jag gillar när non gäver i min käft med vassa föremål, men vad som måste göras måste göras sad.gif
Sulawesii
*kram*
Caprice
Hade nästan tandläkarskräck förut, det var verkligen hemskt..
Grämde dagar innan jag skulle dit...

Sedan böt jag tandläkare, och sedan dess är det faktiskt inga problem...
Det var inget "fel" på min förra tandis, men det ger en lugnande effekt av att ha en som man litar på...
Det är ju inte direkt kul att gå dit, det är både otäckt och dyrt!
Men att ha en tandläkare som man kan lite på är verkligen guld värt!

Ni som verkligen lider av att gå till tandläkaren, prova att byta tandläkare..
Det kan göra större skillnad än man tror!

Caprice
pejori
CITAT (Caprice @ 27-06-2005, 13:03)
Hade nästan tandläkarskräck förut, det var verkligen hemskt..
Grämde dagar innan jag skulle dit...

Sedan böt jag tandläkare, och sedan dess är det faktiskt inga problem...
Det var inget "fel" på min förra tandis, men det ger en lugnande effekt av att ha en som man litar på...
Det är ju inte direkt kul att gå dit, det är både otäckt och dyrt!
Men att ha en tandläkare som man kan lite på är verkligen guld värt!

Ni som verkligen lider av att gå till tandläkaren, prova att byta tandläkare..
Det kan göra större skillnad än man tror!

Caprice

instämmer helt smile.gif smile.gif smile.gif
jag fick en ny tandläkare också och nu har jag inte tandvårdsrädsla längre smile.gif smile.gif
min nya TL. bedövar innan bedövningen och är väldigt noga med att fråga om det gör ont smile.gif smile.gif
nu går jag dit bättre till mods än innan wub.gif
Wera
Det ären ny tandläkare jag går till och jag kommer nog att säga till om min rädsla. Tack för de uppmuntrande orden. wub.gif
Det är lite av ett nödvändigt ont. Känns säkertbättre i morgon då det är över. Hoppas jag inte har allt för många hål... För det brukar jag ha.. sad.gif
Christoffer
Kan man inte få lustgas om man är väldigt stissig? wink.gif
pejori
CITAT (Christoffer @ 27-06-2005, 16:00)
Kan man inte få lustgas om man är väldigt stissig? wink.gif

jo det kan man.
men det är bara vissa som kan erbjuda det, plus att du ska säga till innan att du vill ha det.
kristerh
Hoppas att det gick bra resp går bra hos tandis wink.gif Ta med stora plånboken bara, det är ett dyrt nöje.
krister
Biggan_
Jag tycker absolut att du skall berätta för din nya tandläkare om din rädsla. Jag har själv haft samma problem och jag berättade som det var när jag kom dit första gången. Du kan få smärtlindrande salva innan du får bedövning Kanske lite lugnande musik hjälper dig, för det är när du spänner dig som det gör mest ont. Sen hjälper det om du kan tänka att det tar kanske knappt en timme och sen är plågan över.Om du berättar så tar nog tandläkaren det lite varsammare också. Lycka till! smile.gif
wolkenkrabber
det gick bra hos tandis, hade inge problem att gå di, men borren gillar jag inte, hela kroppen ryste, men det gjort de inte ont denan gången! smile.gif
magdas
Här har ni ännu en som var hos tandis idag och iNTE gillade det. Men det släppte när jag insåg att bedövningen faktiskt hade verkat......Haft tandvärk ett tag nu och dragit ut på det i det längsta, men nu gick det inte längre, det gjorde för ont. sakll inte gå in på så mkt detajer om hur tanden mådde, emn det var inte bra kan jag säga sad.gif Varigt o dant. Så jag håller på att förbereda mig mentalt för en rotfyllning nu ohmy.gif VILL INTE!!

Nån som har närmare detaljer om en sådan? Hur lång tid det tar osv??

/Magda
Reserv
CITAT (magdas @ 27-06-2005, 23:03)
Här har ni ännu en som var hos tandis idag och iNTE gillade det. Men det släppte när jag insåg att bedövningen faktiskt hade verkat......Haft tandvärk ett tag nu och dragit ut på det i det längsta, men nu gick det inte längre, det gjorde för ont. sakll inte gå in på så mkt detajer om hur tanden mådde, emn det var inte bra kan jag säga sad.gif Varigt o dant. Så jag håller på att förbereda mig mentalt för en rotfyllning nu ohmy.gif VILL INTE!!

Nån som har närmare detaljer om en sådan? Hur lång tid det tar osv??

/Magda

Det kostar mer än det smakar kan jag säga. Ont gör det juh inte för att roten ska vara död, och är den inte det så sprutar dom ner en vätska i roten så den skrumpnar och dör. Sen så kör dom ner som en skuv hundrafemtielva gånger sådär i hålet för att rensa bort rotresterna. Det tar inte så jädra lång tid, men är dyrt. Ont gör det i alla fall inte, om nu det skulle va´en tröst. rolleyes.gif
*Felix matte*
Här en till som skulle behöva besöka tandis men....
fastän jag inte alls är rädd för bedövningssprutan... inte heller borren... har rotfyllt och vet att det är OK och så gott som smärtfritt så drar jag mig för att beställa tid... för tänk om!... ja tänk om det skulle ta så där ont som det gjorde då när tandläkarn sa att han måste testa om bedövningen tagit

Håller inte riktigt med om att det kostar mer än det smakar (f´låt Reserv)
har man inga tänder så smakar väl allt lika (puré) tongue.gif laugh.gif
Ewa L
Jag hade våldsam tandläkarskräck under hela min uppväxttid. Hade mina skäl!

Har skött mina tänder genom åren, men dålig hållbarhet.

Fick ändå en chock när min tandläkare (som jag litar på) sade att jag var tvungen att dra ut en hörntand! Jag har inte märkt något av den och snygg var den också. Nåja, jag blev överbevisad och nästa chock är förstås priset.

Titanskruv, stifttand etc. Cirkus 30.000,- När han såg mitt ansiktsuttryck tyckte han att det var idé för mig att kolla med tandläkare i Estland, Polen etc. Trots resor skulle jag få ner priset till c:a hälften. Men jag vågar inte det!!! Jag får lov att gneta ihop pengarna istället, och har nu påbörjat behandlingen.

Det nya fattigsverige! "Vanliga" människor har inte råd med tänder!!! sad.gif
Christoffer
Fördelen med att göra titanskruvar i Sverige jämfört med andra länder är dessutom att man lätt kan återvända om något skulle gå fel.
Kanske lite svårare om man gjort implantat i något annat land.
Wera
Nu har jag varit hos tandläkaren. Stort hål i min visdomstand så det blev att dra ut den... OJOJ, inte kul. Men det gjorde inte ont alls. Hon var så varsam min tandläkare wub.gif
Nu måste jag en gång till och dra ut i andra sidan också, men nu avskräcker besöket inte lika mycket. smile.gif
Visst känns det skönt att slippa värken! biggrin.gif
KRAM till alla som är rädda för att gå till tandläkaren! wub.gif
Det känns bra efteråt!
kristerh
Alla ni som har varit hos tandläkaren, kan ni inte skriva vad ni fick betala,
kan vara kul att se hur priserna skiljer i olika delar av landet wink.gif
krister
wolkenkrabber
zero zipp nada inget noll, har fortfarande gratis tandvård, tack och lov för det smile.gif
Wera
Jag bor i Finland och betalade 38 euro för besöket. Lite på 400 kronor alltså. Dyrt för att bli av med en värkande visdomstand men helt klart värt det så här efteråt.. smile.gif
Konstigt att det inte gör ont efteråt heller fastän hålet där tanden satt är enormt... sad.gif
Inget att klaga över, nu kan man njuta av sommaren då man inte har ont! wub.gif
Reserv
CITAT (Wera @ 28-06-2005, 14:16)
Jag bor i Finland och betalade 38 euro för besöket. Lite på 400 kronor alltså. Dyrt för att bli av med en värkande visdomstand men helt klart värt det så här efteråt.. smile.gif
Konstigt att det inte gör ont efteråt heller fastän hålet där tanden satt är enormt... sad.gif
Inget att klaga över, nu kan man njuta av sommaren då man inte har ont! wub.gif

Dyrt? Här kostar en enkel tandstensrensning 1000 spänn! mad.gif
Anki på Öland
CITAT (Ewa L @ 28-06-2005, 09:02)
Titanskruv, stifttand etc. Cirkus 30.000,- När han såg mitt ansiktsuttryck tyckte han att det var idé för mig att kolla med tandläkare i Estland, Polen etc. Trots resor skulle jag få ner priset till c:a hälften. Men jag vågar inte det!!! Jag får lov att gneta ihop pengarna istället, och har nu påbörjat behandlingen.

Det nya fattigsverige! "Vanliga" människor har inte råd med tänder!!! sad.gif

Måste man göra stifttänder med Titan nu för tiden? Har dom inte kvar vanliga porslinständer och sånt man satte in förr?
Anki
kristerh
CITAT (Anki på Öland @ 28-06-2005, 15:42)
Måste man göra stifttänder med Titan nu för tiden? Har dom inte kvar vanliga porslinständer och sånt man satte in förr?
Anki

Om man inte kan använda sin tandrot av någon anledning är man tvungen att använda titan, det är det enda medlet som växer fast i tandbenet och kroppen inte stöter ut.
krister
kristerh
CITAT (Reserv @ 28-06-2005, 15:10)
CITAT (Wera @ 28-06-2005, 14:16)
Dyrt? Här kostar en enkel tandstensrensning 1000 spänn! mad.gif

Jag betalade 895 för tandstensborttagning wink.gif så visst är det dyrt,

Wera; det var verkligen billigt, finska staten måste inse att tänderna är en del av kroppen och subvensionera vården. När ska den svenska komma på samma sak?
krister
Wera
CITAT (kristerh @ 28-06-2005, 17:19)
Jag betalade 895 för tandstensborttagning wink.gif så visst är det dyrt,

Wera; det var verkligen billigt, finska staten måste inse att tänderna är en del av kroppen och subvensionera vården. När ska den svenska komma på samma sak?
krister

Javisst. Här får alla ersättning från Folkpensionsanstalten (motsvarar Försäkringskassan i Sverige). Det är bra i och för sig. Ändå klagar vi... och tycker att det är för dyrt att gå till tandläkaren..
Kanske dags att tänka om. Fast å andra sidan finns det väl ingen service som kan bli bättre? smile.gif
Wera
CITAT (Wera @ 29-06-2005, 13:32)
Kanske dags att tänka om. Fast å andra sidan finns det väl ingen service som kan bli bättre? smile.gif

HA HA HA laugh.gif laugh.gif
Ingen service är väl så bra att den inte kan bli bätrre!

Det var så jag menade!! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon