Full version: utebliven blommning
Allis
Åh, vilka undrebara bilder !
jag har oxå en pion som är några år gammal, men den vill inte blomma . Jag undra vad jag gör för fel. Hos grannarna blommar dom för fullt Är det någon som ha nåt bra odlingsknep? unsure.gif
KURT
"några år gammal"? Det kan ofta ta 3-4 år innan en pion blommar, är den äldre än så?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har pioner som tog 7-8år på sig innan de började blomma, vissa är tröga i starten.

(har man planterat knölarna för djupt kan blomningen också utebli)
Allis
Den kanske är 4 år gammal och det är en Karl Rosenfield. ska den ha nån speciell skötsel ? Grannen verkar inte sköta sin alls den bara blommar ändå. Hmmm...
KURT
CITAT (Allis @ 27-06-2005, 11:03)
Den kanske är 4 år gammal och det är en Karl Rosenfield. ska den ha nån speciell skötsel ? Grannen verkar inte sköta sin alls den bara blommar ändå. Hmmm...

Generellt sett så bör man inte ge växter alltför mycket kvävegödning, eftersom det ger tillväxt i stället för blommning.
Sommartorparn
Jag har en pion som inte har blommat på 15 år. Pionen fanns där när jag köpte huset. Jag har tidigare frågat här på forumet och fått rådet att gräva bort gräset runt omkring den. Jag brukar i och för sig göra det en gång varje år, men oftast inte förrän efter midsommar och då hinner den bli helt inväxt igen till dess att den förbereder sin blomning nästa vår. Den får alltid pyttesmå knoppar som så småningom torkar.

I år har jag verkligen pysslat om pionen. Rensat runt den redan redan i maj, gödslat med kogödsel och vattnat regelbundet. Den har blivit lite större vad gäller bladmassa än den brukar vara, och det har bildats knoppar men dom har inte utvecklats. Vad kan det bero på. Blåsten? Det blåser konstant hela försommaren. Skuggan? Den står under ett äppelträd. Hopplöst fall? Det kanske inte går att få detta examplar att blomma?
Rossi
Vi har en Karl Rosenfield som blommade året efter plantering. Det är viktigt att den inte står för djupt - då kan den blomstrejka.

Varje vår får vår Kalle Rosenfield en näve benmjöl runt plantan (inte för nära plantan!). Det är den enda gödning han får. Men han står in och för sig i kraftig lerjord som väl innehåller en del näring.

Första året efter plantering fick han kanske en 3-4 blommor. Ifjor hade han ca. 12 blommor och i år hela 33 blommor!

Här är han!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon