vaniljstången
27-06-2005, 10:55
Har fått problem med mina äppleträd. På bladen finns nät och i näten kryllar det av någon slags mask. kan det vara rönnbärsmal? Jag har plockat bort alla berörda delar och slängt dem, vad kan man göra mer för att få bukt med problemet?
Det finns en spinnmal som också kan angripa äppelträd, men man kan inte göra så mycket mera än att avlägsna alla angripna delar.
Sabina L
28-06-2005, 10:09
Jag har också något som angripit mitt äppelträd. Nät med larver som är 1-2 cm långa. Har plockat bort de jag når. Ser inte ut att få så mycket äpplen i år, beror det på larven?
CITAT (Sabina L @ 28-06-2005, 11:09)
Jag har också något som angripit mitt äppelträd. Nät med larver som är 1-2 cm långa. Har plockat bort de jag når. Ser inte ut att få så mycket äpplen i år, beror det på larven?
Nej, är det dåligt med kart så beror det nog på blommningen och oftast beror det på dålig pollinering.
Big Gardener
30-06-2005, 09:02
Frostfjärilslarver spinner också nät i äppelträd som brukar synas ganska bra vid den här tiden. Det är bara att avlägsna näten och larverna efter bästa förmåga. Så tidigt som möjligt på våren kan man placera en limring runt stammen. Eftersom frostfjärilshonan är vinglös kryper hon upp på stammen och lägger ägg på det viset. En limring förhindrar dock detta.
vaniljstången
30-06-2005, 10:45
Hej och tack för alla tips!
Till nästa vår ska jag prova klistertejpen runt trädet! Har hört att det ska vara bra!
Jag har också dåligt med kart på mina fruktträd i år. Det kan i och för sig bero på den enorma mängd frukt de gav förra sommaren, samt gräsligt hård beskärning?! Vem vet?
Åter igen, stort tack!
//Petra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.