Full version: Näckrosbilder
Maggan H
Jag har 6 olika, här är några:

Detta är en mininäckros, namn okänd, blomman är endast 5-6 cm i diameter. Står på ca 35 cm:s djup.

'James Brydon', på ca 80 cm:s djup.
astrid.m.s
Ser att du bor i zon 1 men vi får nog vänta ett par veckor till som bor högre upp. Det var många blommor på James Brydon, är det många plantor du har eftersom det är så många som blommor samtidigt?
Fina är de i alla fall. Hoppas att mina nyförvärvade också kommer att ge blommor så kanske även jag kan bidra med någon näckrosbild framöver.
Berit
CITAT (Margareta Hansson @ 27-06-2005, 13:24)
Jag har 6 olika, här är några:

Detta är en mininäckros, namn okänd, blomman är endast 5-6 cm i diameter. Står på ca 35 cm:s djup.

'James Brydon', på ca 80 cm:s djup.

Är det både rosa och röda näckrosor du har här på bilden. Mycket vackert. rolleyes.gif
Det gröna som står mitt i dammen, vad är det för växt. rolleyes.gif

mvh
Berit
Maggan H
'James' har jag bara planterat en planta av, men istället för att utveckla moderplantan har den skjutit småplantor i korgen istället. Det är därför bladen är så små, de brukar bli mycket större. Färgen beror på att de rödaste blommorna är nyutslagna, de bleknar lite efterhand.
Nu väntar jag på den rosa och gula ska börja blomma oxå, den gula dröjer nog ett bra tag för den står djupt, 120 cm.

Den gröna plantan i bakgrunden är ett pilblad.
Maggan H
Nu blommar den ljuvliga gula! Den heter 'Joey Tomocik'.
Maggan H
Nu har den rosa oxå börjat blomma, den heter 'Nigel'.
dammkillen
jag har en Nymphaea pygmea 'Rubra'. inköpt idag =)
Madeleine1

Idag slog min mininäckros Pygmea Helvola ut. Pytteliten och jättesöt! Ca 2.5-3 cm i diameter!! wub.gif wub.gif

Fler knoppar på väg upp!
Maggan H
Jättesöt!! rolleyes.gif
dammkillen
ja den Pygmea Helvola var verkligen fin =)
stennie
Jag har bara en...den heter Rose Arey sleep.gif

Fialotta

Ingen aning på namnet...har fått den...men läcker är den smile.gif
Maggan H
Jättefina, näckrosor är underbara!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon