Full version: skogens gula guld
söderberga
Mors

Är det någon som vet om jag kan "odla" hjortron?
Har lite hjortron i frysen, och det borde väk inte vara problem att ta fram lite frön från dem.

Har någon en susning om detta`?

Söderberga
KURT
Det pågår försöksodlingar med hjortron i Sverige (i mycket liten skala). Men dels är väl hjortron tvåkönade? Och dels så får man ju inte mer än max 2-3 bär/ planta. Det är definitivt ett av de bär som det är mycket efftektivare att låta naturen sköta odlingen (så även med lingon och blåbär anser jag). Även i södra Sverige så brukar det inte vara något större problem att i alla fall få ihop några liter hjortron/år på någon myr, och det är mycker mera än man någon sin kommer kunna odla själv.
Adri-Anne
Tror det blir svårt att få till en så sur och fuktig jord som hjortronen vill ha. Att ha myrlandskap i trädgården är väl lite knepigt.
Är själv uppväxt i hjortronmyrarna, och visst är det underbara bär, om folk bara kunde låta dom mogna innan dom ger sig på dom.
I Norge sätter dom ett datum för första plockningen, så folk inte rafsar hem karten mad.gif Hjortron ska vara gul och inte röd när man plockar den.
Men tror ni inte att dom jäkla norrbaggarna sätter stoppdatum i Norge och under tiden åker dom jävlarna hit till Sverige och plockar karten.
Det är så man har lust att dra ned mössan långt ned över öronen.
Men svenskarna är inte ett hår bättre.
Dom kommer med säckar och lie och slår av blasten istället för att plocka bär för bär.Men även norrbaggarna kan den konsten.
!956 fick vi vår "egen " myr avhuggen. Dom som kan och vet säger att det tar 100 år för att hjortronen kommer tillbaka.
Gunvor Nilsson
CITAT (Adri-Anne @ 03-04-2003, 12:42)
Men svenskarna är inte ett hår bättre.
Dom kommer med säckar och lie och slår av blasten istället för att plocka bär för bär.Men även norrbaggarna kan den konsten.
!956 fick vi vår "egen " myr avhuggen. Dom som kan och vet säger att det tar 100 år för att hjortronen kommer tillbaka.

Det är väl nästan höjden av girighet! Det är väl den ökända, svenska avundsjukan som visar sej på det sättet och smittat av sej på norrmännen. Här åker mössan ner till axlarna!
Ute på min ö i "min" lingonskog växer hjortronblad men det blir aldrig några bär. Förmodligen har det varit mosse där en gång i tiden för det är djup mossa just där. En av våra grannar där ute (uppväxta i Norrbotten) far ut till en ö långt ute i skärgården och dom påstår att där har dom plockat hjortron och jag betvivlar inte att det är sant. Själv skulle jag önska att det växte åkerbär för det är nå´t av det godaste jag vet. Jag köpte några sorter och försökte odla, ett par år fick jag några bär men sen växte gräset över för jag var slarvig med tillsynen. Skall försöka i år igen på min "grusås". tongue.gif Åkerbäret har vackra blommor också! wub.gif
Adri-Anne
Har aldrig sett eller smakat åkerbär, men oj vad en tidigare granne lovprisade den.
Går åkerbär att köpa i handeln, eller måste man vara dollarmiljonär för att ha råd att köpa?
Odla här går inte.
Multer (hjortron) kostar ju skjortan att köpa en burk och den är inte som hemlagad precis.
Gunvor Nilsson
CITAT (Adri-Anne @ 08-04-2003, 12:41)
Multer (hjortron) kostar ju skjortan att köpa en burk och den är inte som hemlagad  precis.

Åkerbärssylt kostar skjortan och halva brallan om man lyckas hitta den! sad.gif
Fast man kan ju köpa åkerbärslikör förstås men det är ju inte samma sak! Åkerbärs likör och plättar - neej! huh.gif
Betty
Hej Ann!
Kolla den här länken! Allåkerbär är inte riktigt lika smakfyllt som vanligt åkerbär, men nästan... http://www.odla.nu/bar/allaker.shtml
Gunvor Nilsson
CITAT (Betty @ 08-04-2003, 13:48)
Allåkerbär är inte riktigt lika smakfyllt som vanligt åkerbär, men nästan...

"Smakar nästan karl" sa gumman och kysste tuppen! tongue.gif
Adri-Anne
"Smakar nästan karl" sa gumman och kysste tuppen! tongue.gif[/QUOTE]
Då måste jag skaffa hem på störten! tongue.gif

Tack för alla svar.
Dessa bär fick ju inte stå blåsigt. Jaha wink.gif visste väl att det var något aber.
*Felix matte*
Vi har åkerbär "runt knuten" (inte just nu förståss)
men jag har aldrig plockat eller smakat några.
Blomman är fin tycker jag smile.gif
Hjortron har vi också bara en bit ifrån
men jag plockar inte heller dom.
Jag gillar Lingon - Skogens Röda Guld. tongue.gif
Betty
Nja... de tål inte svår blåst stod det...
Vanliga åkerbär plockar jag vid dikesslänter ute på åkrar. Där är det nog ganska vindskyddat... Den stora nackdelen med åkerbärsplockning är att bären lätt går sönder och så alla dessa getingar... de älskar åxå de söta bären...
Adri-Anne
Men här är det alltid svår blåst. Smålands värsta blåshål.
Där ligger Kalmar i lä. biggrin.gif Där fick jag väl till det. tongue.gif

"Har hjortron bara en bit bort," också inte plockar!!
huh.gif huh.gif ohmy.gif ohmy.gif wink.gif wink.gif
Jag har inga ord.
Betty
Man blir väl lite "hemmablind" . T.ex. de som bor i Japan tycker nog inte att det är så värst speciellt. De faschineras av vår snö och is. Vi tycker kanske inte att varken hjortron eller åkerbär är så speciellt... nåja... men snön kan man nog vara utan.
*Felix matte*
CITAT (Adri-Anne @ 08-04-2003, 15:04)
"Har hjortron bara en bit bort," också inte plockar!!
huh.gif huh.gif ohmy.gif ohmy.gif wink.gif wink.gif
Jag har inga ord.

Myren fins ca 200 -300 meter härifrån
massor med hjortron ohmy.gif
Men jag tycker inte om bären. laugh.gif
Gunvor Nilsson
CITAT (Betty @ 08-04-2003, 15:13)
nåja... men snön kan man nog vara utan.

Nähä, den ska ni ha som straff för att ni inte tar hand om naturens gåvor!
Orättvist är vad det är! Hm! sad.gif
Betty
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Vad ska man skylla på... "Jag är för lång för bärplockning!!!"
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Gunvor Nilsson
CITAT (Betty @ 08-04-2003, 15:29)
Vad ska man skylla på... "Jag är för lång för bärplockning!!!"
biggrin.gif  :D  :D

Du kan väl gå nere i diket när det gäller åkerbären och krypa på myren och plocka hjortron (du har väl hört talas om myrkrypningar i benen?) laugh.gif
Adri-Anne
Orättvist är vad det är.
Här körde man 170 mil för att plocka dom, också har man dom runt stugknuten och inte plockar!!! Ja jag säger då det.
Men Felix matte, du är förlåten, vem kan bli arg på dig som glädjer oss med så fina bilder. biggrin.gif biggrin.gif
Betty
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Du är rolig du Gunvor!!!
Jag kan inte komma på nån jobbigare form av motion än att kliva omkring på en blöt myr en dallrande het sommardag med mygg och getingar svärmande runt huvudet!
Myrkrypningar...jo jag tackar!!! biggrin.gif
När det gäller åkerbären så går jag faktiskt ner i diket! De är dessutom så pass goda att jag gör mej besväret! Men hjortron... det köper jag av en plockglad arbetskompis! wub.gif Tur att det finns såna som faktiskt gillar att slåss med de bevingade odjuren på myrarna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon