Full version: Spindelvarning :)
Aries
Denna gröna spindel simmare runt i vattenpölen. Vet dock inte vad det är för sort. Någon slags vattenspindel säger sambon...

Jag är så stolt över mig själv, som inte är lika rädd för spindlar mer!
De är ju rätt fina djur när allt kommer omkring.

Gossen Ruda
Håller med. Den fina spindeln du fotat är en kärrspindel, Dolomedes fimbriatus. Vår största spindel.
Aries
Tack, då vet jag vad det är jag fotat.
Jag måste köpa en ny insektsbok så jag vet jag som fastnar på bilderna!
Har du nån bra bok att tipsa om så är jag tacksam.
Gossen Ruda
Tyvärr inte, jag kollar inte längre vad som finns att köpa. Bokhyllorna dignar redan. laugh.gif
Aries
Det var ju synd. Jag får väl fortsätta att fråga dig istället då! tongue.gif *hihi*
Lars-Olof Arvids
Jag tycker att den bästa insektsboken är "Insekter i Europa" av Michael Chinery. Åtminstone om du vill ha en innehållsrik fälthandbok med mycket bilder på insekter ur alla grupper. Vill du fördjupa dig lite i vissa grupper kan t ex "Trollsländor i Europa" av Åke Sandhall och "Fjärilar i Sverige" av Lars Imby rekommenderas. Åke Sandhall har också gett ut en väldigt fin serie "naturguider" om olika insektsgrupper, men tyvärr är de numera svåra att få tag i. "Småkryp" av samma författare är en trevlig fälthandbok om både insekter och annat smått och gott. Märk väl - spindlar hör inte till insekterna! smile.gif

Olle
Aries
Tack Olle för tipsen!
Och visst är det så att spindlarna inte tillhör insekterna. Tänkte inte så långt. smile.gif
SaraS
Fin kärrspindel! Jag hade en sån som hette Magnus som en del i min fobiterapi. Till slut kunde han gå i min hand, det var häftigt! rolleyes.gif Jag har hört att de kan bitas, men han var en beskedlig herre som blev glad åt gråsuggor, tusenfotingar och en eller annan dusch med sprayflaskan.

Sen blev han nog gladast över att fet och välnärd få komma ut i det fria igen. Och jag är honom evigt tacksam nu när jag har stora husspindlar, som ändå är yttepyttar och småsöta jämfört med honom. wub.gif
indypindy
Den ser ju enorm ut. Hur stor är spindeln i verkligheten? Min mamma kommer aldrig mer våga gå ut laugh.gif
SaraS
Skitstor. Nog en sisådär dryga 5 cm tvärsöver. Och knubbig. Det kändes när den klamrade sig fast, att den tog i. smile.gif
yla
himla fin spindel rolleyes.gif
Gardenman
Här är en spindel jag fotade på en brygga när jag var och fiska, fasst den har inte det där mönstret som alla andra kärrspindlar jag hittat på nätet har.

Står att man känner igen kärrspinlar på sina vita streck men denna har inga?

Den var riktigt fet, säkert 7-8 cm utan att överdriva!

Den var en jävel på och simma också så fort jag skulle fånga den så dök den ner i vattnet som en bläckfisk tongue.gif

http://www.myra.nu/karrspindel.html

http://www.bioresurs.uu.se/myller/sjo/karrspindel.htm

Kärrspindel
Berit
Svarta änkan
hittad i en importerad bil från USA.
Läser i Falu-Kuriren att en man från Hedemora hittat en giftspindel i sin importerade bil. Han skulle byta däck och fram kommer spindeln, i hjulhuset sitter ett nät med 2 ägg. sad.gif sad.gif

mvh
Berit
groowymama
Vet någon hur många spindelsorter det finns i världen;eller går det att veta sådant?
Lars-Olof Arvids
Enligt min tillgängliga litteratur finns det ca 30 000 kända spindelarter i världen, varav ca 700 i Sverige. Säkert finns det ganska många som ännu väntar på att bli upptäckta också.

Olle
groowymama
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 01-07-2005, 12:40)
Enligt min tillgängliga litteratur finns det ca 30 000 kända spindelarter i världen, varav ca 700 i Sverige. Säkert finns det ganska många som ännu väntar på att bli upptäckta också.

Olle

Tack för svaret wub.gif
flower
Den här spindeln bor på min altan.. någon som kan hjälpa en okunnig med namn på den
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon