morellen
Hej
Finns det någon sida på nätet eller någon bok som förtecknar blomnamn på både engelska och svenska så man kan se vad de vanligaste blommorna heter på engelska utan att behöva det latinska namnet?
gammelnalle
verkar dåligt med det... (NU reagerar säkert någon!!)

men på http://linnaeus.nrm.se/flora/index/welcome.html kan du iallafall hitta de latinska namnen och kanske gå vidare från det....???

b
morellen
ja, tyvärr verkar det dåligt...
Tänkte bara höra om det fanns någon genväg som jag missat, blir väl till att gå via latinet ändå.
Ceja
God kväll!

Den Virtuella floran uppger växternas namn på både svenska och engelska.
Kan vara värt att pröva...
amaira
Det tråkiga är ju, att om man inte går via det vetenskapliga namnet, så finns det ingen garanti för att det är rätt växt. Samma växt har ofta så många olika namn, och flera av dem är gemensamma för flera olika växter.

Jag vet inte just nu, men jag har för mig att jag har sett någonstans nån lista på svenska, vetenskapliga, och engelska namn. Det var nog nån bok.
Då kan man ju bara hoppa över "latinet".
Ewa L
Lena Månssons bok, "Stora boken om perenner" har namnet både på svenska, vetenskapligt namn, engelska, tyska och danska.

Stoor reservation både för författarens namn och bokens. Har den inte framför mig och mitt minne är inte vad det aldrig har varit. tongue.gif
- - -
Har nu kollat och författaren var korrekt, däremot heter tydligen boken "Perenner i din trädgård - till nytta och fägring". (Inom parentes; min favvis bland alla mina trädgårdsböcker.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon