Full version: Gurkor
Katti med torpet
Mina drivgurksplantor växer så det knakar och den ena förgrenar sig dessutom flitigt.
Skall jag låta den släppa fram flera grenar eller skall den bara få ha en ranka? Om jag skall beskära de nya grenarna, skall jag i så fall ta bort dem helt och hållet eller skall jag spara någon frukt per ranka, alltså beskära efter andra bladparet som jag tror att man gör med vin.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar inte beskära mina gurkor jag bara binder upp de rankor som dyker upp så de inte ligger på marken ev. tar jag bort någon ranka ifall det blir för trångt i växthuset och det brukar funka bra.
jåj
Hej.
Jag låter en ranka växa upp till taket och därefter hänga ner, om plantan är mycket frisk så kan den få börja om med en ny gren långt ner ... när den har vuxit tillsig så är det dags att ta bort de gamla, en lång stam utan blad gör ingen större nytta.

JÅJ
Norrlänning
Jag Beskär grenarna efter andra bladparet,och när rankan har växt upp till tack nocken så beskär jag upptill så det sen förgrenas och börjar växa netåt på bägge sidorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon