|
pisanggoreng
27-06-2005, 16:56
Hej, Var och köpte en trädgårdsslangvagn idag, och när jag kom hem kom jag på att man kan koppla in slangen och munstycket på två håll. Man kan ju: (1) koppla srutmunstycket på hela den långa slangen som är uppsnurrad på vagnen och han en kortare slang mellan kranen och slangvagnen, eller kan man (2) ha en kortare slang mellan vagnen och sprutmunstycket, alltemedan hela slangen är på vagnen. Jag undrar vilket som är mest praktiskt.... Har någon erfarenheter så varsågod att dela med er!
Madeleine1
27-06-2005, 17:08
Lång slang mellan munstycke och vagn - utan tvekan.
pisanggoreng
27-06-2005, 17:46
Då kan man i princip ha vagnen ståendes stilla, medan man drar ut slangen...?
kristerh
27-06-2005, 19:59
Tänkte ett tag köpa en sån där slangvagn, men som tur är gjorde jag inte det, vattnar grannens trädgård när de är borta och värre trasselsudd får man leta efter än en slangvagn, nej jag har bestämt mig för att köpa ett par av de där slanghållarna som sitter på väggen som en kasett, man drar ut å mycket man vill och sedan när man vattnat klart åker slangen in av sig själv, hur praktiskt som helst, ni kanske trivs med slangvagn men jag vill utfärda en varning för dem, de trasslar sig, välter hela tiden för de väger inget, och jobbigt att veva in slang som inte vill krister
ingrid fuxwall
27-06-2005, 20:31
Nu överdriver du allt, slangvagnar är väll bra. Varning är helt onödig. min åsikt. Har också tänkt på sådan där som man bara drar ut och som åker in igen men då kan man ju inte ha någon större trädgård eller så måste man montera upp många vattenposter, är ju något att tänka på
Kattgräs
27-06-2005, 21:39
Vi har en rätt lång anslutning mellan kran och slangvagn men den längsta anslutningen är mellan slangvagn och mustycke. Tycker den fungerar alldeles utmärkt, det är bara att dra ut precis så mycket slang som behövs. Åtminstone så länge man inte vevar in den "för hårt" så den kläms ihop. Inte är det trassligt heller.
pisanggoreng
27-06-2005, 21:46
Tack för åsikterna (så långt)!
En sådan väggkassett som Krister pratar om är nog väldigt praktisk, men tyvärr är de väldigt dyra också... (Min lilla slangvagn kostade bara 149:- på Biltema...)
kristerh
28-06-2005, 10:00
Jo de är ju lite dyrare, iallafall har jag och min granne dålig erfarenhet av vagnarna, men det kanske finns olika modeller  de har en gardena, och den är som jag tidigare skrev omöjlig, den välter och släpar med när man vattnar, slangen är svår att rulla in pga att den trasslar sig mm, om man inte har råd med den vägghållna som drar in slangen själv kostar ca 1.000 ;. så skulle jag rekommendera den hållaren som man hänger upp slangen på väggen i metall, de kostar ca50;. och är mycket behändigare än vagnen, tycker jag, ingen som håller med? krister
netaave
28-06-2005, 10:20
CITAT (kristerh @ 28-06-2005, 11:00) Jo de är ju lite dyrare, iallafall har jag och min granne dålig erfarenhet av vagnarna, men det kanske finns olika modeller  de har en gardena, och den är som jag tidigare skrev omöjlig, den välter och släpar med när man vattnar, slangen är svår att rulla in pga att den trasslar sig mm, om man inte har råd med den vägghållna som drar in slangen själv kostar ca 1.000 ;. så skulle jag rekommendera den hållaren som man hänger upp slangen på väggen i metall, de kostar ca50;. och är mycket behändigare än vagnen, tycker jag, ingen som håller med? krister Jo jag. min slangvagn står i garaget och där får den stå! Det där med slang i kasett lät ju intressant, var hittar man en sån?
Jag tycker som du Krister. Jag har en enkel vägghållare som man lindar slangen på. Hatar slangvindan, det tar längre tid och är åbäkigare. Mitt tips är att satsa på den allra dyraste Gardenaslangen i stället, skitdyr men den vrider sig inte och är verkligt följsam. Det är en fröjd att gå med den i trädgården och det är oerhört lätthanterlig (och snabblindad). Den näst dyraste var däremot inte alls prisvärd...
/Sara
Har en Tricoflex-slang som är överlägset bäst. Det är samma sort som proffsen använder. Den snurrar sig inte och viker sig ej heller. Vad gäller vagn så kör jag med en Gardena. Den har aldrig vält för mig.
Ciczi
Madeleine1
28-06-2005, 15:40
Hm... Jag tycker att det funkar utmärkt med slangvagn modell Gardena, har aldrig upplevt problem med den. Lätt att ställa undan när man inte vattnar och riktar man den någorlunda vettigt när man ska dra ut slang är det inga problem med att den faller omkull heller. Så tycker i alla fall jag. Mycket behändigare än vägghållaren vi har för den andra långa slangen.
kristerh
28-06-2005, 16:26
CITAT (netaave @ 28-06-2005, 11:20) Det där med slang i kasett lät ju intressant, var hittar man en sån? Finns på gardencenters och stormarknader typ Coop Forum mm Clas Olsson säljer en mindre modell, kostar 695:- men då är inte slangen så lång, köpte en sådan till min baksida, jag är så nöjd med den, tycker man att slangen är för kort går den att förlänga en bit, det har jag gjort. krister
Jag har en som automatiskt rullar upp sig. Det är väl ganska bra, men prova gärna i affären att dra ut några meter. Jag tycker den är tung att dra ut, fjädern är hårt spänd för att kunna rulla tillbaks den. Och jag kan inte låta den ligga utdragen 20 meter och tro att den klarar att rulla in sig, utan måste hämta in den.
Jag hade köpt en vägghängd med vev.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|