Hej alla .
Verkar vara ett trevligt forum. Jag har just registrerad mig som medlem .
Jag försöker flera gånger varje sommar hålla liv i dessa vackra underbara gerberaväxter, men ack så kortlivade de blir .
Snälla, hur gör ni ???????
hälsn. Liv
hejsan och välkommen hit till forumet
mina gerbera dör också en snabb död
har försökt det mesta, men dom dör ändå
ska bli kul att höra om någon lyckats bättre än oss
Jag tillhör också den skaran som blir gaaaaalen när en nyinköpt gerbera tittar ner mot golvet dagen darpå. Så jag har kapitulerat.
Ophelia
27-06-2005, 21:14
Då måste jag tillhöra den grupp av gerberaägare som haft tur. En sommar hade jag 4 gerberor på balkongen och kunde plocka buketter.
Jag vattnade ALDRIG i krukan men däremot på fatet eller i ytterkrukan. Gav dem gödsel i vattnet men gjorde så att de fick den totala gödselgivan per vecka kontinuerligt istället för en giva per vecka. D v s svagare dos varje gång vid vattning. Men det var jag inte så noga med, svag dos eller inget alls.
De stod i vandrande sol.
Sulawesii
27-06-2005, 21:18
Gerbera är en av mina favoritblommor. Men, jag tror faktiskt att jag lyckas ha dem längre som snittblommor än som krukväxt!
Välkommen hit, liv!
Eva i Norrköping
28-06-2005, 16:49
Jag har lyckats hålla två st vid liv i ett par månader nu. De står i ganska höga krukor vilket innebar att jag ställde en pytteliten kruka i botten, uppochnervänd, för att blommorna skulle nå upp över kanten. På det viset har de aldrig stått i vatten, och man kan vattna på rätt mycket utan risk för övervattning. Nu har de flyttat ut, och det trivs de mycket bra med!
Tackar för svar och välkommande.
Jag köpte 2 stk. verb. för ca 4 veckor sedan .De står i mitt uterum . Har exakt samma förutsättningar ,samma skötsel. Den ena bara ligger ner ,den andra är fortfarande jättefin.Jag vattnar bara på fat.
Nu hoppas jag att min andra klarar sig .
Finns det nån super expert ???????
Liv
160kvm stort hus
29-06-2005, 08:10
Jag i princip dränkte mina i vatten... Men iofs så stod dom i ett varmt fönster.
Men så fort jag lömde vattna och dom torkade lite så la dom sig nästan direkt.
Sen gick det inte att få dom att blomma igen.
Myskoplanta.. *ler*
Mvh G
Jag får våra att blomma igen. Har dem som krukväxt i ett söderfönster. Vattnar mycket men alltid underifrån. De får normalt med krukväxtnäring.
Kan man få de att blomma igen om de väl har slokat tror ni ??????
Eurydike
06-07-2005, 11:35
De verkar väldigt känsliga för både för torrt och för blött. Men efter experimenterande så har jag upptäckt en fungerande metod. Jag blöter jorden ordentligt i diskhon och låter den sedan rinna av. Ca en gång i veckan. Nu både lever de länge och blommar om och om igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.