Full version: beskärning
Salvia
Hur kan man beskära en FÖRVUXEN idegranshäck?
Den är ganska grovvuxen .Kan man förvänta sig att det bryter fram nya skott om man kapar grova grenar?En sådär 4-5 cm grova eller mer.
Den är bred och stor och jag skulle vilja ha den smalare .Går det ? Kan det bli snyggt eller är det bättre att gräva upp och plantera nytt-och kan man då sätta idegran igen på samma ställe?tex om man jordförbättrar , ska det vara sur jord eller vad?
Big Gardener
Idegran är väldigt tacksam att kapa in rejält och bryter nytt från gammal ved utan större problem. Det finns naturligtvis sorter som är bättre än andra och bäst är vanlig idegran, Taxus baccata, som också är bäst som klippt häck.

De hybrididegranar, Taxus media 'Hicksii' som vanligtvis säljs som häckidegran är inte alls lika bra som klippt häck, men bryter också relativt tacksam från gammal ved.

Jag var med för två och ett halvt år sedan och kapade in en stor idegran som inte klippts kontinuerligt och tilläts växa utanför sina ramar. Då lämnade vi enbart 1,6 meter höga pinnar utan några sidogrenar. Den har nu brutit så att hela "pinnen" är täckt med barr och dessa växer ut sakta men säkert. Rötangreppen blev nästan obefintliga.

Ett sådant ingrepp kan göras vår eller sommar, men man bör tänka på att tillföra jorden intill organiskt material och näring efteråt, samt att hålla jorden intill stammarna bar för att undvika vatten- och eventuell ljuskonkurrens. Lycka till!
Hannele
CITAT (Salvia @ 27-06-2005, 20:31)
Den är bred och stor och jag skulle vilja ha den smalare .Går det ?

Ja, det går utmärkt, här en bild från Sofiero.
Gör inte allt samma år, utan hälften i år, andra halvan nästa år.

Salvia
Tack Birger och Hannele you made my day, nu vet jag hur jag ska göra
det här forumet är ovärderligt när man har problem.
Cilla
Kan bara hålla med för att öka glädjen... Idegran är mycket snäll när man beskär, särskilt som häck eller annan formklippning. Första tiden ser det lite stubbigt ut, sedan kvastar det sig livligt och efter något år ser häcken inte kapad ut för den som inte vet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon