Full version: silverregn
nalta
Jag har grävt bort den silverregn som fanns vildvuxen här i min trädgård men trots att jag trodde jag fick bort alla rötter så invaderar silverregn min nya rabatt.
I mina ögon är silverregn inte någonting annat än ogräs.
Hur ska jag på ett relativt snabbt sätt bli kvitt silverregn utan att behöva gräva om hela den nyplanerade och nyplanterade rabatten?

mad.gif sad.gif wink.gif wacko.gif
amaira
Vad är Silverregn??
Har du bild eller latinskt namn eller nåt? *nyfiken*
Stor eller liten, hög eller låg, träd eller ört?
Reserv
CITAT (amaira @ 28-06-2005, 07:50)
Vad är Silverregn??
Har du bild eller latinskt namn eller nåt? *nyfiken*
Stor eller liten, hög eller låg, träd eller ört?

Den går också under namnet Bokharabinda.Silverregn - Bokharabinda
Åsa, mälardalen zon 2
Fallopia baldschuanica 'Aubertii' = silverregn

Fallopia baldschuanica = bokharabinda

enl. SKUD

de ser ganska lika ut och växer snabbt.

Tror inte det finns något snabbt sätt att bli av med den. Det är nog bara att rycka upp de plantor som dyker upp tills man tröttar ut växten så fick jag göra med björnbärsskotten som dök upp i rabatten när jag tog bort den växten och också trodde jag fått med det mesta.
Louise i Göteborg
Reserv, du har rätt silverregn är samma som bokharabinda, men jag tror inte det är den som är ett problem för nalta.
Svenska namn är lurigt kan vara vad som helst huh.gif
Min gissning är att naltas "ogräs" är det jag kallar silverarv, en gråbladig revande stenpartiväxt med vita blommor om en vecka eller två.

Och hur man utrotar den....ingen aning. Den är envis. Vill man inte ta till kemisk krigsföring är det nog bara att rensa och rensa och...
Reserv
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,28-06-2005, 10:17)
Fallopia baldschuanica 'Aubertii' = silverregn

Fallopia baldschuanica = bokharabinda

enl. SKUD

de ser ganska lika ut och växer snabbt.

Tror inte det finns något snabbt sätt att bli av med den. Det är nog bara att rycka upp de plantor som dyker upp tills man tröttar ut växten så fick jag göra med björnbärsskotten som dök upp i rabatten när jag tog bort den växten och också trodde jag fått med det mesta.

Enligt den här länken så är aubertii även Bokharbinda, den fjärde uppifrån.

Aubertii
Åsa, mälardalen zon 2
SKUD = svenska kulturväxtdatabasen som hela tiden uppdateras så man har det allra senaste namnet på växten. Växter byter namn hela tiden så det är bra att de nu har startat SKUD på nätet så man kan kolla vad som anses som det rätta namnet idag.

SKUD
amaira
Tack Reserv! wub.gif
lilla mamma
Nu hann jag inte med.

Är det den klätterväxten som kallas arkitektens tröst?
Alltså en trädgårdsväxt ,den vanliga som säljs.
För, iså fall tar jag emot rötter eller annat levande matrial så får vi prova.
Ja bara den inte är taggig
Anita
Reserv
CITAT (lilla mamma @ 28-06-2005, 21:40)
Nu hann jag inte med.

Är det den klätterväxten som kallas arkitektens tröst?
Alltså en trädgårdsväxt ,den vanliga som säljs.
För, iså fall tar jag emot rötter eller annat levande matrial så får vi prova.
Ja bara den inte är taggig
Anita

Joodå, det är samma växt, kärt barn har många namn. wub.gif
lilla mamma
Nalta, kasta inget mer. Spara rötterna så skickar jag porto så tar jag emot ditt ogräs.
Anita
nalta
CITAT (Louise i Göteborg @ 28-06-2005, 10:21)
Reserv, du har rätt silverregn är samma som bokharabinda, men jag tror inte det är den som är ett problem för nalta.
Svenska namn är lurigt kan vara vad som helst huh.gif
Min gissning är att naltas "ogräs" är det jag kallar silverarv, en gråbladig revande stenpartiväxt med vita blommor om en vecka eller två.

Och hur man utrotar den....ingen aning. Den är envis. Vill man inte ta till kemisk krigsföring är det nog bara att rensa och rensa och...

jo det är silverregn jag menar, nu har den del jag lät vara kvar vuxit upp och blivit runt 1.50 cm hög
nalta
CITAT (lilla mamma @ 29-06-2005, 09:52)
Nalta, kasta inget mer. Spara rötterna så skickar jag porto så tar jag emot ditt ogräs.
Anita

tyvärr tror jag inte du vill ha mitt silverregn...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon